Το να δημιουργείς είναι να σκέφτεσαι πιο έντονα. Ρεβερντί Π.

Παρασκευή, 3 Φεβρουαρίου 2012

ΕΝΟΤΗΤΑ 4η ΑΛΛΗΛΟΥΧΙΑ ΚΑΙ ΣΥΝΟΧΗ ΕΝΟΣ ΕΥΡΥΤΕΡΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ


Για να διακρίνεται ένα κείμενο από αλληλουχία και συνοχή πρέπει τα ευρύτερα νοήματά του, οι παράγραφοί του και οι επιμέρους φράσεις του να συνδέονται μεταξύ τους με ορισμένες λέξεις ή φράσεις, οι οποίες να δείχνουν το είδος της σχέσης που υπάρχει ανάμεσα στα δύο συνδεόμενα μέρη.
Π.χ. αν σε μια παράγραφο διατυπώνεται το συμπέρασμα που προκύπτει από τις προηγούμενες παραγράφους, θα πρέπει να υπάρχει στην αρχή της η κατάλληλη λέξη η οποία θα δείχνει ακριβώς αυτή τη σχέση με τις προηγούμενες παραγράφους (λοιπόν, κατά συνέ-πεια, άρα, συμπερασματικά κλπ.).
Αν, πάλι, θέλουμε να επεξηγήσουμε μια προηγούμενη φράση, πρέπει να χρησιμο-ποιήσουμε μια από τις λέξεις που δηλώνουν επεξήγηση (δηλαδή, αυτό σημαίνει ότι, πιο συ-γκεκριμένα κλπ.).
Οι κυριότερες συνδετικές λέξεις ή φράσεις και η σημασία τους είναι οι παρακάτω:


Επεξήγηση 
δηλαδή, αυτό σημαίνει, μια ερμηνεία είναι ότι, με άλλα λόγια, πιο συγκεκριμένα, για την ακρίβεια
 Αντίθεση
εξάλλου, εντούτοις, όμως, ωστόσο, ενώ, αν και, αντίθετα, αλλά, παρ΄ όλα αυτά
Συμπέρασμα
λοιπόν, επομένως, ώστε, άρα, έτσι, συνεπώς, κατά συνέπεια, συμπερασματικά, εν κατακλείδι, το αποτέλεσμα είναι, ανακεφαλαιώνοντας
  Χρόνος
μετά, ύστερα, αργότερα, πριν από, όταν, αφού, αφότου, από τότε που, ακολούθως, στη συνέχεια, κατόπιν, από τη στιγμή που
Τόπος
 επάνω, κάτω, εδώ, εκεί, παραπέρα, δίπλα σε, κοντά σε, μακριά από
Αιτία
επειδή, διότι, εφόσον, γι’ αυτό, μιας και, λόγω του ότι, εξαιτίας, χάρη σε, καθώς
Παράδειγμα
π.χ., λ.χ., για παράδειγμα, όπως, καθώς, αυτό αποδεικνύεται από 
Πρόσθεση-συμπλήρωση
επίσης, επιπλέον,επιπρόσθετα, ακόμη, συμπληρωματικά, πέρα από αυτό πράγματι,
Έμφαση
βέβαια, όντως, είναι αλήθεια ότι, αδιαμφισβήτητα, αν μη τι άλλο

Η αλληλουχία και η συνοχή ενός κειμένου επιτυγχάνονται και με άλλους πιο σύνθετους τρόπους, π.χ.:
  •  με την τήρηση της ενότητας χώρου και χρόνου στην περιγραφή ή στην αφήγηση
  •  με την παρουσίαση των γεγονότων στη φυσική και λογική τους σειρά
  • με τη σχέση αιτίου-αποτελέσματος
  •  με την ομαλή ακολουθία των χρόνων στα ρήματα
  •  με την χρήση ενιαίου και σταθερού ύφους
  •  με την επανάληψη λέξεων ή φράσεων που έχουν κεντρική σημασία για το κείμενο
  •  με τη χρήση αντωνυμιών που αντικαθιστούν προηγούμενες λέξεις ή φράσεις

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου