Το να δημιουργείς είναι να σκέφτεσαι πιο έντονα. Ρεβερντί Π.

Πέμπτη, 30 Οκτωβρίου 2014

Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ




H Άννα Φρανκ και η εποχή της      (1929-1945)




."Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ" είναι το πιο γνωστό ημερολογιακό κείμενο της παγκόσμιας λογοτεχνίας.







Η Άννα Φράνκ γεννήθηκε στις 12 Ιουνίου 1929 στην Φρανκφούρτη της Γερμανίας. Ήταν Γερμανίδα και στη θρησκεία Εβραία.

ΑΝΝΑ ΦΡΑΝΚ
Λίγο προτού ξεκινήσει η μεταφορά των εβραίων στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως, ο Ότο αποφάσισε να εξαφανίσει την οικογένεια του. Για αυτόν το σκοπό δημιούργησε ένα προσάρτημα στην αποθήκη τροφίμων στο Πρίσενγρκατς, το οποίο αποτελούνταν από δύο διαμερίσματα εξοπλισμένα με τα κατάλληλα μέσα, για να φιλοξενήσουν δύο οικογένειες, των Φρανκ και των Βαν Πελ-την τριμελή οικογένεια του συνεργάτη του Ότο Φρανκ. Τις δύο οικογένειες ακολούθησε στο καταφύγιό τους και ο Ντάσελ, ένας ηλικιωμένος εβραίος  οδοντίατρος.

Η ζωή στο καταφύγιο ξεκινούσε αργά το απόγεμα. Φίλοι των Φρανκ προμήθευαν τους φυγάδες με εφόδια και φαγητό από τη μαύρη αγορά. Τις νυχτερινές ώρες, ο Ότο και ο συνεργάτης του διατελούσαν τη συνηθισμένη τους εργασία στο κάτω μέρος της αποθήκης.

Η Άννα Φρανκ βρήκε στη φυλακή αυτή ιδιάζουσα ελευθερία. “Αγαπητή Κίτυ”, γράφει στις πρώτες σελίδες του ημερολογίου της, το οποίο της δώρισε ο πατέρας της στα δέκατα τρίτα της γενέθλια, “ελπίζω ότι θα είσαι η παρηγοριά μου και το στήριγμά μου”. Πράγματι το ημερολόγιο αυτό εκφράζει, εκτός από τη μεγάλη αδυναμία που είχε η Άννα στον πατέρα της, την ωμότητα ενός πολέμου μέσα από τα μάτια ενός παιδιού, το οποίο σταδιακά έχανε συνειδητά την αθωότητά του. “Δε θα μπορέσω ποτέ να ξαναγράψω με αυτόν τον τρόπο. Γνωρίζω βαθιά μέσα μου πως δε θα είμαι ποτές πια αθώα”, αναγράφει το ημερολόγιο στις               2 Νοεμβρίου του 1942.

Η φωνή της Άννας είναι η κραυγή ενός εβραίου στο κρησφύγετό του αλλά και η κραυγή του ανθρώπου του 20ού αιώνα, ο οποίος καταδιώκτηκε από την πιο αλλοπρόσαλλη δολοφονική μανία της Ιστορίας.
Η νεαρή συγγραφέας ωστόσο αποκαλύπτει στις σελίδες του ημερολογίου ένα φυσικό ταλέντο στην τέχνη του γραπτού λόγου και μια λογική που ξεπερνά τα όρια της ηλικίας της.
Η Άννα προβληματίστηκε για τη ζωή, την αγάπη, το μίσος, την αρχή και το μέλλον μιας σχέσης με αφορμή την επαφή της με τον Πίτερ, το δεκαεξάχρονο γιο των Βαν Πελ, για τον οποίο έτρεφε συναισθήματα, καθώς και για το μέλλον της ανθρωπότητας αλλά και την εσωτερική ανάγκη του ανθρώπου να συμφιλιωθεί με τον εαυτό του.

Το 1942, οι ναζιστές ανακάλυψαν το κρησφύγετο των Φρανκ μετά τη συμπτωματική καταδίωξη ενός ληστή στην αποθήκη τροφίμων. Οι δύο οικογένειες, καθώς και ο ηλικιωμένος οδοντίατρος, μεταφέρθηκαν στο Άουσβιτς. Η Άννα Φρανκ, η μητέρα της και η αδερφή της άφησαν την τελευταία τους πνοή στο Μπέργκεν-Μπέλσεν, το στρατόπεδο στο οποίο μεταφέρθηκαν, όταν το Άουσβιτς δέχθηκε επίθεση από τους Ρώσους. Είχαν πληγεί από τύφο.
 Μοναδικός επιζών ο Οτο παρέλαβε το ημερολόγιο από τα χέρια των γειτόνων, Έλι Βόσεν και Μίεν Βαν Σάντεν, οι οποίοι το περισυνέλεξαν μετά τη σύλληψη των Φρανκ. Σε αυτόν οφείλεται η αρχική έκδοση του ημερολογίου, άλλωστε σε αυτόν οφειλόταν και η ύπαρξή του.
Το ημερολόγιο έχει μεταφραστεί σε 30 γλώσσες και ως σήμερα έχει πουλήσει 3οο.οοο αντίτυπα σε όλον τον κόσμο. Το καταφύγιο της οικογενείας στο Πρίσενγκρατς λειτουργεί σήμερα ως κέντρο νεότητας με την ονομασία “Το σπίτι της Άννας Φρανκ”.




Η Άννα και η αδερφή της πέθαναν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης. Αφού τελείωσε ο πόλεμος ο πατέρας της Άννας που είχε σωθεί επέστρεψε στο διαμέρισμά, βρήκε το ημερολόγιο και το εξέδωσε με τον τίτλο The Diary of a Young Girl (Το Ημερολόγιο μιας Νεαρής Κοπέλας).






ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ ΦΡΑΝΚ


Στο ημερολόγιο η Άννα περιγράφει τη ζωή της από τις 12 Ιουνίου 1942 μέχρι την 1η Αυγούστου 1944. Είναι γραμμένο στα Ολλανδικά.


“Τετάρτη 3 Μαρτίου 1944”
“Είναι μια φοβερή εποχή. Γύρω λυσσομανάει ο πόλεμος και κανένας δεν ξέρει αν είναι ζωντανός την άλλη μέρα. Θυμάμε που ζούσαμε όλοι μαζί στην πόλη και περιμέναμε απο στιγμή σε στιγμή να την αδειάσουν για να φύγουμε. Οι μέρες μας ήταν γεμάτες κανονιές και πυροβολισμούς και τις νύχτες μυστηριώδης ήχοι έρχονταν από τα βάθη. Αυτό συνεχίστηκε έτσι καμιά βδομάδα, ώσπου ένα βράδυ μας σκέπασε μια νύχτα που κρατάει ακόμη και σήμερα.”




It’s a wonder I haven’t abandoned all my ideals, they seem so absurd and impractical
Yet I cling to them because I still believe, in spite of everything, that people are truly good at heart...

Είναι παράδοξο που δεν έχω εγκαταλείψει τα ιδανικά μου, τα οποία φαίνονται τόσο παράλογα και καθόλου πρακτικά.
Ωστόσο εμμένω σ’ αυτά γιατί ακόμη πιστεύω, παρά τα όσα συμβαίνουν γύρω μου, πως οι άνθρωποι είναι αληθινά καλοί στην καρδιά...


It’s utterly impossible for me to build my life on a foundation of chaos, suffering and death...

Είναι εντελώς αδύνατον για μένα το χτίσω τη ζωή μου πάνω στο χάος, στη θλίψη και στο θάνατο...


I see the world being slowly transformed into a wilderness, I hear the approaching thunder that, one day, will destroy us too...

Βλέπω τον κόσμο αργά αργά να μεταμορφώνεται σε άγριο τοπίο. Ακούω τον κεραυνό που πλησιάζει και που μια μέρα θα καταστρέψει κι εμάς τους ίδιους...


I feel the suffering of millions. And yet, when I look up at the sky, I somehow feel that everything will change for the better that this cruelty too shall end, that peace and tranquillity will return once more...

Νιώθω τον πόνο εκατομμυρίων ανθρώπων. Κι όμως, όταν κοιτάζω τον ουρανό, νιώθω μέσα μου πως όλα θα αλλάξουν προς το καλύτερο, πως αυτή η σκληρότητα θα τελειώσει, πως η ειρήνη και η γαλήνη θα επιστρέψουν και πάλι...
Άννα Φρανκ, 15 Ιουλίου 1944



Believe me, if you have been shut up for a year and a half, it can get too much for you some days… Cycling, dancing, whistling, looking out into the world, feeling young, to know that I am free – that’s what I long for...

Πίστεψέ με, αν είσαι έγκλειστος για ενάμισι χρόνο, μπορεί να σου στοιχίζει πολύ κάποιες μέρες. Το ποδήλατο, ο χορός, το σφύριγμα, το να κοιτάς έξω απ’ το παράθυρο στον κόσμο, το να νιώθεις νέος, το να νιώθεις ελεύθερος, αυτά είναι τα πράγματα που μου λείπουν...


I don’t want to live in vain like most people. I want to go on living even after my death…

Δεν θέλω να ζω μάταια όπως οι περισσότεροι άνθρωποι. Θέλω να εξακολουθήσω να ζω και μετά τον θάνατό μου...


One day this terrible war will be over… One day we will be people again. And not just Jews.

Κάποια μέρα αυτός ο φοβερός πόλεμος θα τελειώσει... Κάποια μέρα θα ξαναγίνουμε άνθρωποι κι όχι απλά Εβραίοι...


Who has inflicted this upon us?

Ποιος μας προκάλεσε αυτή τη συμφορά; 


One and a half million children were murdered in the genocide the Nazis called ‘The Final Solution’.
Anne Frank’s story is only one of them...

1,5 εκατομμύριο παιδιά σκοτώθηκαν από τους Ναζί κατά την εκτέλεση του σχεδίου, γνωστού ως «τελική λύση», με απώτερο στόχο τον αφανισμό των Εβραίων...
Η Άννα Φρανκ είναι ένα από αυτά... 









Μια πολύ ενδιαφέρουσα σελίδα με πλούσιο υλικό σχετικά με την ιστορία και το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ είναι: 
Anne Frank House
http://www.annefrank.org/ 

Το σπίτι της Άννα Φράνκ

 
Μεταξύ άλλων εμπεριέχει υλικό στις ακόλουθες ενότητες: 


Η ζωή στη Γερμανία 
http://www.annefrank.org/en/Anne-Franks-History/Life-in-Germany/

Στην Ολλανδία 
http://www.annefrank.org/en/Anne-Franks-History/Emigrating-to-the-Netherlands/

Δύο χρόνια στο καταφύγιο 
http://www.annefrank.org/en/Anne-Franks-History/Not-outside-for-2-years/

Η σύλληψη 
http://www.annefrank.org/en/Anne-Franks-History/Discovery-and-arrest/

Η επιστροφή του Otto Frank από το στρατόπεδο συγκέντρωσης 
http://www.annefrank.org/en/Anne-Franks-History/Otto-returns-alone/


Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ
http://www.annefrank.org/en/Anne-Franks-History/The-diary-of-Anne-Frank/

Το ημερολόγιο: ένας εκλεκτός φίλος
http://www.annefrank.org/en/Anne-Franks-History/A-diary-as-a-best-friend/






Βιογραφικά ονομάζονται  τα κείμενα που

ο συγγραφέας των οποίων αφηγείται γεγονότα (ημερολόγιο, απομνημονεύματα, αυτοβιογραφίες) ή εκθέτει τα σημαντικότερα στοιχεία της δικής του ζωής.

 

Ημερολόγιο :
Η συστηματική καταγραφή από έναν άνθρωπο των συναισθημάτων, των σκέψεων και των γεγονότων της προσωπικής ζωής του ή και της δημόσιας ζωής.
 Ο χαρακτήρας τους είναι προσωπικός κι έτσι η γλώσσα του μπορεί να είναι συνθηματική και η γραφή τους υπαινικτική και ελλειπτική.
Χαρακτηριστικό των ημερολογίων είναι 

  • ο εξομολογητικός τόνος,

  • η υποκειμενική ματιά,

  • η αποσπασματικότητα

  • η κυριαρχία του α' προσώπου.

  • ο ακριβής προσδιορισμός του χρόνου συγγραφής κάθε καταχώρησης.

  • ο ελάχιστος χρόνος που μεσολαβεί ανάμεσα στα συμβάντα (χρόνος των γεγονότων) και την καταγραφή τους (χρόνος της αφήγησης)
Από το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ



 ΘΕΜΑ: Στο συγκεκριμένο απόσπασμα η Άννα με αφορμή το περιστατικό ενός ασήμαντου καβγά με την αδερφή της, καταγράφει τις σκέψεις της για τη σχέση με την αδερφή, τη μητέρα και τον πατέρα της.
 Αυτό που κυρίως την προβληματίζει είναι η ασυμφωνία της με τον χαρακτήρα και τη στάση της μητέρας της, η οποία την εμποδίζει να επικοινωνήσει μαζί της. 
Γενικά οι σκέψεις της γύρω από το γονεϊκό ρόλο παρουσιάζουν μια ασυνήθιστη ωριμότητα, η διάθεσή της όμως χαρακτηρίζεται από συχνές ψυχολογικές μεταπτώσεις. 
 Η σχέση με τον πατέρα της είναι καλύτερη, ωστόσο νιώθει ότι και από τον πατέρα δεν βρίσκει τη συναισθηματική υποστήριξη που θα περίμενε. 
Νιώθει αποξενωμένη στο εσωτερικό της οικογένειάς της, διαπιστώνει ότι οι δικοί της δεν την καταλαβαίνουν και δεν της δίνουν τη σημασία που της αξίζει. Αυτή η πικρή διαπίστωση την ωθεί να εξομολογηθεί τις σκέψεις της στο ημερολόγιό της. Το οποίο αναλαμβάνει το ρόλο ενός σιωπηρού συνομιλητή που ενθαρρύνει και στηρίζει τη μοναξιά της.


ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Αγαπητή Κίτυ… διάθεση της Μαργκότ».
2η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Δεν τις αγαπώ… με τα ελαττώματά της».
3η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Περισσότερο απ’ όλους… στα παιδιά τους».
4η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Μερικές φορές… Δική σου, Άννα».

ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1η ΕΝΟΤΗΤΑ: Τα παράπονα της Άννας με αφορμή το επεισόδιο με τη Μαργκότ.
2η ΕΝΟΤΗΤΑ: Η σχέση της Άννας με τον πατέρα της.
3η ΕΝΟΤΗΤΑ: Η άποψη της Άννας για τη μητέρα της.
4ηΕΝΟΤΗΤΑ: Οι συναισθηματικές ανάγκες της Άννας και η διάθεση αυτοκριτικής.

ΤΕΧΝΙΚΗ:
-          Ο συντάκτης του ημερολογίου και ο αφηγητής ταυτίζονται.
-          Μορφή αλληλογραφίας.
-          Εξομολογείται με ειλικρίνεια τις σκέψεις και τα συναισθήματά της.

ΤΟΝΟΣ: Εξομολογητικός, επικριτικός, ειρωνικός.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ:   Άννα: ώριμη, με διάθεση που χαρακτηρίζεται από αστάθεια, αντιφάσεις στο χαρακτήρα της, ζηλιάρα, ωριμότητα για τις απόψεις της για το μητρικό ρόλο, ωριμότητα που φανερώνει η αυτοκριτική της, πεισματάρα, έξυπνη, ειλικρινής, εγωίστρια.

ΓΛΩΣΣΑ: Η γλώσσα είναι απλή, ζωντανή, αυθόρμητη και άμεση (περιορισμοί της μεταφραστικής διαδικασίας)
ΥΦΟΣ: Εξομολογητικό,λιτό, σαφές, ζωντανό
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ: Μεταφορές, Παρομοιώσεις, Επίθετα.

ΙΔΕΕΣ – ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ:   
  •  Η εξομολόγηση σε ένα ημερολόγιο δείχνει την επιθυμία του εφήβου για επικοινωνία.
  • Τραγική ειρωνεία αποτελεί η βεβαίωσή της ότι κανείς άλλος δε θα το διαβάσει.
  • Μέσα από τη γραφή του ημερολογίου και κυρίως από το συγκεκριμένο απόσπασμα διαφαίνεται μία απίστευτη ωριμότητα της Άννας – καταγράφει τα συναισθήματά της για τους γονείς της à αποκαλύπτεται ο τραυματισμένος ψυχικός της κόσμος

Συναισθήματα της Άννας:

Απόρριψη, αίσθημα αδικίας, μοναξιά και απομόνωση μέσα στην οικογένειά της, πικρία, ταπείνωση, έλλειψη πραγματικής αγάπης, θλίψη και πόνο, αίσθημα μειονεξίας, παράπονο για μεροληπτική συμπεριφορά, καταπίεση, απελπισία, αγανάκτηση




ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ





Επισκεφθείτε το http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=r1PpNjzZj-s και διαβάστε το "Γράμμα στον πατέρα" του Φραντς Κάφκα και συγκρίνετε την εικόνα της μητέρας της Φρανκ με την εικόνα του πατέρα στο κείμενο του Κάφκα.









Το ημερολόγιο της Άννα Φρανκ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου