Το να δημιουργείς είναι να σκέφτεσαι πιο έντονα. Ρεβερντί Π.

Τετάρτη 3 Απριλίου 2019

ΕΝΟΤΗΤΑ 7Η: ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΝΑΝΤΙΩΜΑΤΙΚΕΣ – ΠΑΡΑΧΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C107/358/2417,9265/




ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΕΣ 

Δηλώνουν ποιο είναι το αποτέλεσμα της πρότασης που προσδιορίζεται και εισάγονται με τους παρακάτω συνδέσμους ή εκφράσεις :

  • Ώστε
  •  Ώστε να
  •   Που
  •   Για να
  • να ( = ώστε να )


Λειτουργούν ως επιρρηματικοί προσδιορισμοί του αποτελέσματος .

Κινείται πολύ αθόρυβα, ώστε να μη γίνεται εύκολα αντιληπτός.
Ήταν τόσο εγωιστής, που προκαλούσε την ομαδική δυσφορία της παρέας .
  

ΠΡΟΣΟΧΗ : ο σύνδεσμος ώστε στην αρχή περιόδου ή ημιπεριόδου εισάγει κύρια  
                     πρόταση :


 Ακούστηκε το κορνάρισμα του αυτοκινήτου και το γάβγισμα του σκύλου · ώστε είχαν γυρίσει από τις διακοπές



      ΠΑΡΑΧΩΡΗΤΙΚΕΣ

Φανερώνουν εναντίωση προς αυτό που δηλώνει η πρόταση που προσδιορίζεται , το οποίο

 α.  διατυπώσεις τις αντιρρήσεις σου . ( Και αν ακόμη δεχτείς : παραχώρηση του ομιλητή σε σχέση με αυτό που πιστεύει . πρέπει να … αντιρρήσεις σου : ενδεχόμενο ή αδύνατο . )



β. Δε μ’ επισκέφθηκες ποτέ, ας ήταν και για λίγο

Εισάγονται με τους συνδέσμους :  Και αν,
   Και να,
   Που να, 
  Να, 
  Ας …και


Λειτουργούν ως επιρρηματικοί προσδιορισμοί της εναντίωσης / παραχώρησης .


      ΕΝΑΝΤΙΩΜΑΤΙΚΕΣ

Φανερώνουν ισχυρή αντίθεση προς εκείνο που δηλώνει η πρόταση που προσδιορίζεται , το οποίο και θεωρείται πραγματικό :

Ενώ δεν έχει και σπουδαίες γνώσεις , κάνει πολύ καλά τη δουλειά του Και που του μίλησα , πάλι δε με αναγνώρισε

Εισάγονται με τους συνδέσμους :
Αν και
Ενώ
Μολονότι
Μόλο που

Και που
Που
Και ας κ.λ.π.

 


 Βλ. και Συντακτικό της Ν. Ελληνικής, Α-Β-Γ Γυμνασίου, ΟΕΔΒ , σελ.142-143 και 146-147 Β. 

http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20Nea/Deutereuouses-epirrimatikes-protaseis-Nea-Ellinika.htm






 METΩNYMIA



Το σχήμα μετωνυμία χρησιμοποιείται σε διάφορες μορφές:

α) το όνομα του δημιουργού αντί για το δημιούργημά του

α. Στην Eθνική Πινακοθήκη εκτίθεται ένας Θεοτοκόπουλος.
(αντί: Στην Eθνική Πινακοθήκη εκτίθεται ένας πίνακας του Θεοτοκόπουλου.)

β. Όλη την ημέρα διάβαζε Καβάφη.
(αντί: Όλη την ημέρα διάβαζε ποιήματα του Καβάφη.)

β) το όνομα του εφευρέτη αντί για τη λέξη που φανερώνει την εφεύρεση

α. Άνοιξε μια τρύπα με το Μπλακ εντ Ντέκερ.
(αντί: Άνοιξε μια τρύπα με το δράπανο.)

β. Ο ποιητής Νίκος Καββαδίας δούλευε στα πλοία ως Μαρκόνι.
(αντί: Ο ποιητής Νίκος Καββαδίας δούλευε στα πλοία ως ασυρματιστής.)

γ) αυτό που περιέχει κάτι αντί για το περιεχόμενό του και αντίστροφα

α. Το πανηγύρι ήταν πολύ κι ο τόπος λίγος.
(αντί: Οι πανηγυριώτες ήταν πολύ κι ο τόπος λίγος.)

β. Έλα να πιούμε ένα ποτηράκι.
(αντί: Έλα να πιούμε ένα ποτηράκι κρασί.)

δ) Το αφηρημένο αντί το συγκεκριμένο και αντίστροφα

α. Η πόλη ήταν ανάστατη.
(αντί: Οι πολίτες ήταν ανάστατοι.)

β. Tόπο στα νιάτα!
(αντί: Τόπο στους νέους!)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου