Το να δημιουργείς είναι να σκέφτεσαι πιο έντονα. Ρεβερντί Π.

Κυριακή 2 Απριλίου 2023

4. Η ΣYΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΪΚΗΣ ΚΟIΝΩΝIΑΣ - Η ΚΑΘΗΜΕΡIΝΗ ΖΩΗ - 5. Η ΔIΑΔIΚΑΣIΑ ΤΗΣ ΜΟΡΦΩΣΗΣ - Ο ΑΘΗΝΑIΟΣ ΚΑI Η ΕΡΓΑΣIΑ - Η ΑΘΗΝΑ ΓIΟΡΤΑΖΕI

 

Ας ρίξουμε μια ματιά πρώτα στο  αντίστοιχο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου

 
 
 
Τρεις κοινωνικές ομάδες (5ος αιώνας):
α) Αθηναίοι πολίτες: μοναδική κυρίαρχη δύναμη (κάθε εξουσία πηγάζει από το δήμο). Όλοι οι Αθηναίοι πολίτες είχαν ίσα πολιτικά δικαιώματα απέναντι στους νόμους και είχαν δικαίωμα συμμετοχής στην εκκλησία του Δήμου. Απαραίτητη προϋπόθεση να είναι και οι δύο γονείς Αθηναίοι.
β) Μέτοικοι: Ήταν πολίτες άλλων ελληνικών πόλεων, που είχαν εγκατασταθεί στην Αθήνα λόγω της οικονομικής της ανάπτυξης.Κύρια ασχολία τους ήταν το εμπόριο και πλήρωναν έναν ειδικό φόρο, το μετοίκιον.
γ) Δούλοι: Αποτελούσαν την πλειονότητα του πληθυσμού της Αθήνας (περίπου 200.000 την εποχή του Περικλή). 
                 
Προέλευση: α) αιχμάλωτοι πολέμου, β) εξαγορασμένοι σε δουλοπάζαρα γ) παιδιά δούλων. 
                 Εργάζονταν: ως υπηρέτες, στους αγρούς, σε κρατικές υπηρεσίες, αστυνόμοι, λογιστές. 
Οι μορφωμένοι δούλοι                         εκτελούσαν χρέη παιδαγωγού.
 
 

 

 



Ο ρόλος της γυναίκας: 

  • Η γυναίκα παρέμενε συνήθως μέσα στο σπίτι (γυναικωνίτης= ιδιαίτερο τμήμα του σπιτιού που προοριζόταν για γυναίκες, συνήθως μονώροφο σπίτι με λιτά έπιπλα) και σπάνια έβγαινε έξω μόνη (κυρίως στις θρησκευτικές τελετές).
  • Το μοναδικό αξίωμα που μπορούσε να αναλάβει ήταν αυτό της ιέρειας.
  • Καταγινόταν με οικιακές εργασίες (επέβλεπε δούλους, ύφαινε, φρόντιζε τον καλλωπισμό της).

Ο άνδρας: 

  • Περνούσε το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας έξω από το σπίτι (ζωή στην ύπαιθρο, περιδιάβασμα, περιπατητική συζήτηση).
  • Δεν ασχολείται με εργασία: συχνάζει στα γυμναστήρια, λουτρά, κουρεία.
  • Συζητά πολιτικά και φιλοσοφικά θέματα.
  • Λαμβάνει ενεργό μέρος στην Εκκλησία του Δήμου.
  • Το βράδυ στο σπίτι οργανώνουν συμπόσια και συζητήσεις πολιτικές, φιλοσοφικές.

Ποια ήταν η θέση των παιδιών;

Τα κορίτσια : έμεναν στο σπίτι και διδάσκονταν από τη μητέρα τους τις οικιακές εργασίες.
Τα αγόρια : από τα εφτά τους χρόνια  μορφώνονταν σε ιδιωτικά σχολεία.

Ενδύματα και τροφή

Η τροφή :  περιλάμβανε κυρίως λαχανικά, ελιές, ψάρια και σπάνια κρέας, κυρίως σε θρησκευτικές γιορτές.

Η ενδυμασία : Η ενδυμασία των Αθηναίων ήταν κομψή, αλλά όχι υπερβολική. Τα βασικά ενδύματα ήταν ο χιτώνας, το ιμάτιο, είδος πανωφορίου, κατασκευασμένο από ζεστό, μάλλινο ύφασμα και τα σανδάλια, στα πόδια. Οι πλούσιες Αθηναίες αγαπούσαν πολύ και τα κοσμήματα, τα οποία αποτελούσαν αναπόσπαστο τμήμα της αμφίεσής τους.






  • Για το ρόλο της γυναίκας στην αρχαία Αθήνα μπορείτε να δείτε ένα βίντεο πατώντας ΕΔΩ
  • Για τη διατροφή στην Αρχαία Αθήνα μπορείτε να διαβάσετε πατώντας ΕΔΩ. 
  •  Η συγκρότηση της αθηναϊκής κοινωνίας - Η καθημερινή ζωή ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Ας ρίξουμε μια ματιά πρώτα στο  αντίστοιχο κεφάλαιο του σχολικού βιβλίου


 
 
 Σκοπός της παιδείας:
α. Η Αρμονική ανάπτυξη σώματος και πνεύματος.
β. Ανάπτυξη καλού γούστου.
γ. Ευπρέπεια.
δ. Κοινωνικότητα.
ε. Οξυδερκής πολιτική σκέψη.
Στ. Μουσική.

ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ: 
Μορφωμένος δούλος που βοηθά στο σπίτι το αγόρι στην εκμάθηση των μαθημάτων του και το συνοδεύει στο σχολείο.
Ο Κιθαριστής διδάσκει στο παιδί μουσική
Ο Παιδοτρίβης το εκγυμνάζει.

ΣοφιστέςΤα παιδιά των πλούσιων Αθηναίων, κατά την εφηβική ηλικία, διδάσκονταν ρητορική (τέχνης έκφρασης και πειθούς) από τους σοφιστές.Οι σοφιστές ήταν μορφωμένοι άνθρωποι, που είχαν έρθει από διάφορες πόλεις στην Αθήνα και δίδασκαν έναντι αδρής αμοιβής.  
 
Η ΕΡΓΑΣΙΑ
1. Αγρότες : οι περισσότεροι Αθηναίοι ήταν αγρότες με μικρά χωράφια που τα καλλιεργούσαν με τη βοήθεια των δούλων. Οι κτηνοτρόφοι ήταν λίγοι.
2. Τεχνίτες : ζούσαν στην πόλη. Τα εργαστήριά τους ήταν μικρά και ήταν συγκεντρωμένα σε μια συγκεκριμένη περιοχή, ανάλογα με το είδος που πουλούσαν π.χ. οι αγγειοπλάστες βρίσκονταν στον Κεραμεικό.
3. Έμποροι : Η αύξηση του εμπορίου ήταν μεγάλη. Γίνονταν εισαγωγές τροφίμων και πρώτης ύλης π.χ. ξύλα και εξαγωγές αγγείων, όπλων, υφασμάτων προς όλη τη Μεσόγειο. Με το εμπόριο ασχολήθηκαν κυρίως οι μέτοικοι.
4. Καλλιτέχνες, διανοούμενοι, πολιτικοί.
 

Διανόηση: 
Κατά την εποχή αυτή στην Αθήνα εμφανίστηκε μια νέα ομάδα από καλλιτέχνες, πολιτικούς, φιλοσόφους, η παρουσία των οποίων σηματοδότησε αυτό που ονομάστηκε «χρυσός αιώνας».

 
 

ΟΙ ΓΙΟΡΤΕΣ
1.    Η πιο λαμπρή γιορτή ήταν τα Παναθήναια : κάθε 4 χρόνια προς τιμήν της θεάς Αθηνάς
2.    Τα Μεγάλα ή «εν άστει» Διονύσια προς τιμήν του θεού Διόνυσου κατά τα οποία γινόταν θεατρικός διαγωνισμός
3.    Τα Ανθεστήρια : προς τιμήν του Διονύσου κατά τα οποία δοκίμαζαν το νέο κρασί.
4.    Τα Ελευσίνια : προς τιμήν της Δήμητρας και της Περσεφόνης στις αρχές Οκτωβρίου. Η πομπή ξεκινούσε από την Αθήνα και έφθανε μέσω της Ιεράς Οδού στην Ελευσίνα, όπου γίνονταν τα Ελευσίνια μυστήρια.
 
 

Για τις γιορτές των αρχαίων Ελλήνων μπορείτε να βρείτε πληροφορίες πατώντας ΕΔΩ

5. Η διαδικασία της μόρφωσης - Ο Αθηναίος και η εργασία - Η Αθήνα γιορτάζει

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου