Το να δημιουργείς είναι να σκέφτεσαι πιο έντονα. Ρεβερντί Π.

Παρασκευή 13 Μαρτίου 2020

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ - ΣΥΝΘΕΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ - ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ



ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΘΕΜΑΤΑ



1.    Η θέση της γυναίκας στην κλασική Αθήνα, όπως φαίνεται στην τραγωδία «Ελένη» του Ευριπίδη.

2.    Ο Ευριπίδης παρουσιάζει την Ελένη ως Ελληνίδα, σύζυγο και γυναίκα. Ποια χαρακτηριστικά της αποδίδει κατά περίπτωση;

3.    Η ΑΝΤΙΦΑΤΙΚΗ ΜΟΡΦΗ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ:  H παραδοσιακή Ελένη στην ελληνική μυθολογία και  η ευριπίδεια Ελένη

4.    ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ ΧΟΡΟ, ΕΝΑ ΒΑΣΙΚΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ (ΣΥΣΤΑΣΗ, ΡΟΛΟΣ, ΘΕΑΤΡΙΚΟΤΗΤΑ)
Πέρα από τους ήρωες, βασικό στοιχείο του έργου είναι και ο Χορός. Παρακολουθώντας τη στάση του απέναντι στην Ελένη από την αρχή ως το τέλος, να εξετάσετε: α) Ποια είναι τα συναισθήματα των μελών του Χορού προς την ηρωίδα.

5.    ΤΗΝ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ – ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ την επισημάναμε αρκετές φορές: α) ως δομικό στοιχείο, β) ως στοιχείο που απηχεί προβληματισμούς της εποχής του Ευριπίδη.
Καταγράψτε τρία παραδείγματα, που να φανερώνουν τη συμβολή της αντίθεσης αυτής στην εξέλιξη του έργου. Με ποιους προβληματισμούς της εποχής μπορεί να συνδεθεί;

6.    ΕΛΕΝΗ" ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ Ο ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ: συγκεντρώστε αναφορές που καταδικάζουν τον πόλεμο άμεσα ή έμμεσα. Πώς σχετίζεται ο αντιπολεμικός χαρακτήρας του έργου με την εποχή στην οποία ζει και γράφει τα έργα του ο Ευριπίδης; Ποιους θεωρεί υπεύθυνους για τους πολέμους; (άρθρο ή παρουσίαση)

7.    Η  ΕΠΙΔΡΑΣΗ  ΤΩΝ  ΣΟΦΙΣΤΩΝ   ΣΤΟΝ ΕΥΡΙΠΙΔΗ Οι Σοφιστές – ο Ευριπίδης.

8.    ΓΕΝΕΣΗ –ΕΞΕΛΙΞΗ-ΑΚΜΗ ΤΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ-ΕΙΔΗ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ
Αποστολή: δημιουργία μιας  χρονογραμμής με τους βασικότερους σταθμούς στην εξέλιξη του δράματος  και ενός εννοιολογικού χάρτη για τα είδη του.
9.    ΕΛΕΝΗ ΕΥΡΙΠΙΔΗ: Επιλέγοντας αποσπάσματα από τα παράλληλα κείμενα που υπάρχουν στο βιβλίο σας και αναφέρονται στην Ελένη, και από άλλα σχετικά ποιητικά κείμενα, δημιουργήστε σύνθεση, που θα παρουσιάζει τις ποικίλες μορφές που έδωσαν στην Ελένη διάφοροι δημιουργοί από την αρχαιότητα ως σήμερα.

10. ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ- ΤΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ – ΤΟ ΣΚΗΝΙΚΟ
Στόχος: να σχηματίσουμε μια βασική εικόνα του χώρου του αρχαίου θεάτρου, του σκηνικού, των εργαλείων που κάλυπταν τις ανάγκες των παραστάσεων, αλλά και των σημαντικοτέρων αρχαίων ελληνικών θεάτρων.

11. ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΒΑΣΙΚΟΙ ΗΡΩΕΣ, ΕΛΕΝΗ, ΜΕΝΕΛΑΟΣ, ΘΕΟΚΛΥΜΕΝΟΣ, το ήθος και η εξέλιξή τους:
Βρείτε χαρακτηριστικές φράσεις που αποτυπώνουν ανάγλυφα το ήθος και την εξέλιξή τους από την αρχή ως το τέλος του έργου. Πλαισιώστε τις φράσεις με εικόνες και δημιουργήστε μια παρουσίαση. 

12. Ο ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΕΧΕΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΕΙ «ΑΠΟ ΣΚΗΝΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ».
Να βρείτε τις φράσεις που έχουν φιλοσοφικό-γνωμολογικό χαρακτήρα και να τις κατατάξετε σε κατηγορίες ανάλογα με το θέμα τους. π.χ για τον άνθρωπο, τα φαινόμενα και την ουσία, το θείο, τον πόλεμο, το δίκαιο. Μπορείτε να δημιουργήσετε μια παρουσίαση με τις φράσεις αυτές πλαισιωμένες με εικόνες

13. Δημιουργήστε μια ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΔΟΧΗ Η ΜΙΑ ΠΑΡΩΔΙΑ ΤΗΣ ΕΛΕΝΗΣ. Γράψτε σε περίληψη το μύθο της δικής σας Ελένης και παρουσιάστε αναλυτικά μια από τις σκηνές του δικού σας έργου.

Ενδεικτικές πηγές από όπου μπορούμε να αντλήσουμε πληροφοριακό και οπτικό υλικό είναι:





http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C112/347/2331,8869/extras/texts/index2/index02_03_Xatzhanesths.html 

1 σχόλιο: