Ανδρέας Κάλβος
http://www.edutv.gr/deyterobathmia/andreas-kalvos
http://8dim-evosm.thess.sch.gr/wp-content/uploads/2013/03/Kalvos.mp4
ΚΑΛΒΟΣ
Ωδαί
Με τον λογοτεχνικό όρο Ωδή χαρακτηρίζεται
ειδικό είδος της λυρικής ποίησης που φέρεται να πρωτοκαλλιεργήθηκε στην Αρχαία
Ελλάδα κυρίως με εγκωμιαστικό χαρακτήρα, όχι όμως την πνευματική ανάταση του
ύμνου, που αποτελούσε την ουσιώδη διαφορά τους.
Οι ωδές αποτελούσαν στην ουσία τραγούδια που
ψάλλονταν από χορευτές εγκωμιάζοντας θεούς, άρχοντες, ήρωες ή πολιτικές
καταστάσεις Χαρακτηριστικές τέτοιες ωδές ήταν εκείνες του Πίνδαρου που
εγκωμίαζε τους νικητές των Ολυμπιακών Αγώνων.
Οι νεότεροι Έλληνες ποιητές αμέσως μετά την
Ελληνική Επανάσταση του 1821 έγραψαν ωδές χωρίς όμως να ακολουθούν το παραπάνω
αρχαίο τρίπτυχο σύστημα διατηρώντας όμως την επισημότητα και τον μεγαλοπρεπή
χαρακτήρα
Ο Κάλβος
ανάμεσα σε καθαρολόγους και δημοτικιστές
Τα έργα του Κάλβου δέχτηκαν αρκετή κριτική
από τις δύο επικρατούσες παρατάξεις διανοουμένων της ελληνικής πραγματικότητας.
Οι Φαναριώτες από τη μία και οι Επτανήσιοι από την άλλη, αρνήθηκαν στις Ωδές
του το δικαίωμα πολιτογράφησης στον χώρο της ελληνικής ποίησης. Ο Κάλβος
γεννήθηκε μεν στη Ζάκυνθο και γύρισε εκεί μετά τη συγγραφή των Ωδών του, αλλά
δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως Επτανήσιος ποιητής. Δεν ανήκει στη σχολή που
παγιωνόταν γύρω από τον Σολωμό και μάλιστα κανένας λόγιος των Επτανήσων δεν τον
θεώρησε ποτέ ως Ιόνιο ποιητή. Πολλοί άσκησαν κριτική στη γλώσσα που
χρησιμοποιούσε ο Κάλβος, αν και παραδέχονταν την ποίηση του. Το ίδιο και οι
Φαναριώτες. Σ’ αντίθεση με τους Έλληνες λόγιους, ο γαλλικός τύπος παρουσιαζόταν
ενθουσιασμένος από τα έργα του Κάλβου, τα οποία κατάφεραν να πείσουν τους
ξένους πολύ πιο εύκολα απ' ό,τι τους συμπατριώτες του.
Όσο αφορά τη γλώσσα, ο Κάλβος δεν είχε το
θάρρος να απορρίψει την καθαρεύουσα ή τη δημοτική. Η γλωσσική πολλαπλότητα της
εποχής του περιοριζόταν σε δύο στάσεις που αντιπαρατάσσονταν στις ωδές του. Στη
συμβίωση της δημοτικής με την καθαρεύουσα γίνεται διασταύρωση μεταξύ της
ζωντανής φωνής της ζωής και του κόσμου των βιβλίων. Γενικότερα, στα έργα του, ο
Κάλβος επιχειρούσε να συνδυάσει δύο αντίθετες δυνάμεις, π.χ. το μυθικό στοιχείο
και τα σύγχρονα γεγονότα της εποχής του, τον Δία και τον Θεό, τον νεοκλασικισμό
και τον ρομαντισμό.
Η πρώτη νομιμοποίηση του ποιητή από την
ελληνική πλευρά έρχεται από τον Βικέλα και ολοκληρώνεται στην ομιλία του Παλαμά το 1889.
Η ποίηση του
Κάλβου παρουσιάζει ένα όραµα του κόσµου, που τον καθιστά
αληθινό ποιητή.
Οι ιδέες που συνθέτουν αυτό το όραµα
είναι η αρετή, ανδρεία, η
δόξα, η φιλοπατρία, η δικαιοσύνη, η
ελευθερία. Αυτός ο άξονας των ιδεών φανερώνεται µέσα
στις καλβικές ωδές ως παραστασιακή σύλληψη ενός αυθεντικού τρόπου
ύπαρξής µας ως ανθρώπων και ως έθνους.
Στις
τρεις πρώτες στροφές από την ωδή «Εις Σάμον», που εντάσσεται στα Λυρικά,
συλλογή δέκα πατριωτικών ωδών, την οποία ο Ανδρέας Κάλβος εξέδωσε στο Παρίσι το
1826, κυριαρχεί πνεύμα ελευθεροφροσύνης και διακρίνονται τα συστατικά
γνωρίσματα της καλβικής ποίησης (ηρωική θεματολογία, υψηλός τόνος και ήθος,
παραβολική χρήση του αρχαίου ελληνικού μύθου).
Ωδή τετάρτη
ΕΙΣ ΣΑΜΟΝ
Όσοι το χάλκεον χέρι
βαρύ του φόβου αισθάνονται,
ζυγόν δουλείας ας έχωσι·
θέλει αρετήν και τόλμην
η ελευθερία.
Αυτή (και ο μύθος κρύπτει νουν αληθείας)
επτέρωσε
τον Ίκαρον· και αν έπεσεν
ο πτερωθείς κ' επνίγη
θαλασσωμένος·
Αφ' υψηλά όμως έπεσε,
και απέθανεν ελεύθερος.-
Αν γένης σφάγιον άτιμον
ενός τυράννου, νόμιζε
φρικτόν τον τάφον.
[δ'-κγ']
Εάν φιλοτιμούμεθα
'να την
ξαναποκτήσωμεν
μ' ίδρωτα
και με αίμα,
καλόν είναι
το καύχημα
της αρχαίας
δόξης.
ΘΕΜΑ: Η ελευθερία, το μεγαλύτερο αγαθό για
τον άνθρωπο.
ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ: Οι Έλληνες μπορούν να κατακτήσουν την ελευθερία μόνο με
γενναιότητα και αρετή.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ –
ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
Α΄ΣΤΡΟΦΗ: Αρετή και τόλμη χρειάζονται για την κατάκτηση της ελευθερίας. Φόβος.
Β’ ΣΤΡΟΦΗ: Ο μύθος του Ίκαρου.
Γ’ ΣΤΡΟΦΗ: Ο άνθρωπος αξίζει να θυσιάζει τη ζωή του για την ελευθερία.
Η πρώτη στροφή, που έχει τη μορφή γνωμικού,
λέει ότι όσοι είναι δειλοί και αισθάνονται φόβο τους αξίζει να μένουν δούλοι.
Διότι, για να είναι κανείς ελεύθερος, πρέπει να έχει αρετή και τόλμη.
Στη δεύτερη στροφή αναφέρεται ο μυθικός
`Ικαρος, ο οποίος διέθετε και τις δύο αυτές ιδιότητες. Τα κέρινα φτερά του όμως
έλιωσαν από τον ήλιο και ο ίδιος έπεσε και πνίγηκε στη θάλασσα. Ωστόσο, ο
`Ικαρος έπεσε από ψηλά και πέθανε ελεύθερος. Αντίθετα, για τον άνθρωπο που
γίνεται θύμα ενός τυραννικού καθεστώτος, ο θάνατος είναι φρικτός, ατιμωτικός
και άδοξος
Θέλει και Τόλμην η Ελευθερία
Τόλμη.
Η γεννεσιουργός αξία των ύψιστων αγαθών.
Λάθος μας να πιστεύουμε ότι ο τολμηρός δεν φοβάται όταν ρίχνεται στη μάχη.
Ο τολμηρός γνωρίζει τον κίνδυνο.
Αυτή η πλήρης γνώση τον καθιστά ξεχωριστό.
Αυτός που πέφτει σε κινδύνους χωρίς να έχει επίγνωση της επικινδυνότητας των
καταστάσεων, είναι απλά ανόητος και η πορεία του στη ζωή είναι άνευ νοήματος.
Θα το παλέψω και θα δούμε…λέει ο δειλός.
Θα το παλέψω και θα νικήσω… φωνάζει ο γενναίος και πράγματι νικητής βγαίνει,
άσχετα από την έκβαση του αγώνα του.
Με τραύματα; ναι, νικητής όμως.
Ο τολμών νικά, αυτός που επιχειρεί, κερδίζει τη ζωή.
ΤΕΧΝΙΚΗ:
-
Το ποιητικό «εγώ» δε συμμετέχει στην αφήγηση.
-
Δε θέλει να εκφράσει τα προσωπικά του συναισθήματα.
-
Πρόθεσή του να τονώσει το ηθικό των Ελλήνων.
-
Το επίθετο άλλοτε τοποθετείται μετά το ουσιαστικό και άλλοτε πριν απ’ αυτό:
ΕΠΙΤΑΞΗ ΤΟΥ ΕΠΙΘΕΤΟΥ που συνηθίζεται στην ιταλική γλώσσα.
ΓΛΩΣΣΑ:
Ιδιόμορφη,
καθαρεύουσα με διάσπαρτους τύπους της δημοτικής και της αρχαϊζουσας.
ΥΦΟΣ: Σοβαρό, μεγαλόπρεπο, άλλοτε με υψηλούς τόνους και άλλοτε σε χαμηλούς,
λυρικούς.
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ: Εικόνες.
ΣΤΙΧΟΥΡΓΙΚΗ:
-
Ιδιόρυθμη.
-
Στηρίζεται στο αρχαϊκό και στο ιταλικό μετρικό σύστημα αλλά με πολλές ιδιαιτερότητες.
-
Δε χρησιμοποιεί ομοιοκαταληξία.
-
Η στροφή του αποτελείται από πέντε στίχους με χαρακτηριστικό τον πέμπτο, ο
οποίος είναι πεντασύλλαβος και τονίζεται στη τέταρτη συλλαβή.
ΙΔΕΕΣ – ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ:
-
Επίκεντρο η ελευθερία.
-
Χρησιμοποιεί την ελληνική μυθολογία για να εξυπηρετήσει τον στόχο του.
-
Συσχετίζει το μύθο με την πραγματικότητα.
-
Οι ιδέες του παρελθόντος αποτελούν τους καθοδηγητές του παρόντος.
-
Ο ποιητής ευαισθητοποιεί τον αναγνώστη και του προκαλεί ψυχική ανάταση και
ευφορία.
Ένα γενικότερο συµπέρασµα:
ο ποιητής
επιδιώκει να µας κάνει να ενστερνιστούµε ως στάση ζωής, αυτό που και ο
ίδιος επιχείρησε να πραγµατώσει· την ελευθερία ως το υπέρτατο αγαθό της ζωής: η
ελευθερία δεν χαρίζεται, αλλά κατακτάται µε σκληρό αγώνα.
Το πνεύµα και η πράξη του ελευθέρως υπάρχειν δεν µας
το παραχωρεί κανένας τύραννος, κανένας «σωτήρας», κανένας απεσταλµένος ή
χαρισµατικός δυνάστης. Απεναντίας αναδύεται, όταν οι άνθρωποι, και στην περίπτωση
εδώ οι σκλαβωµένοι Έλληνες, είναι αποφασισµένοι να συντρίψουν την τυραννία·
γενικότερα δε, όταν κηρύσσουν τον πόλεµο στην εγκόσµια κυριαρχία των πάσης
φύσεως τυράννων και της υπεροψίας τους.
Δημ.
Τζωρτζόπουλος Δρ. φιλοσοφίας-Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ02
ΒΑΣΙΚΗ ΙΔΕΑ: Οι Έλληνες μπορούν να κατακτήσουν την ελευθερία μόνο με γενναιότητα και αρετή.
Α΄ΣΤΡΟΦΗ: Αρετή και τόλμη χρειάζονται για την κατάκτηση της ελευθερίας. Φόβος.
Β’ ΣΤΡΟΦΗ: Ο μύθος του Ίκαρου.
Γ’ ΣΤΡΟΦΗ: Ο άνθρωπος αξίζει να θυσιάζει τη ζωή του για την ελευθερία.
Τόλμη.
Λάθος μας να πιστεύουμε ότι ο τολμηρός δεν φοβάται όταν ρίχνεται στη μάχη.
Αυτός που πέφτει σε κινδύνους χωρίς να έχει επίγνωση της επικινδυνότητας των καταστάσεων, είναι απλά ανόητος και η πορεία του στη ζωή είναι άνευ νοήματος.
Θα το παλέψω και θα δούμε…λέει ο δειλός.
Θα το παλέψω και θα νικήσω… φωνάζει ο γενναίος και πράγματι νικητής βγαίνει, άσχετα από την έκβαση του αγώνα του.
Με τραύματα; ναι, νικητής όμως.
Ο τολμών νικά, αυτός που επιχειρεί, κερδίζει τη ζωή.
ΓΛΩΣΣΑ:
ΥΦΟΣ: Σοβαρό, μεγαλόπρεπο, άλλοτε με υψηλούς τόνους και άλλοτε σε χαμηλούς, λυρικούς.
ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ: Εικόνες.
ΣΤΙΧΟΥΡΓΙΚΗ:
ΙΔΕΕΣ – ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ:
ΕΙΣ ΣΑΜΟΝ ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου