ΠΑΡΟΔΟΣ
ΠΑΡΟΔΟΣ: ΠΡΟΩΔΟΣ – ΚΟΜΜΟΣ (στ. 192-288)
«Aἰὼν δυσαίων τις ἔλαχεν ἔλαχεν»
Ο θρήνος για την αδυσώπητη μοίρα
ΕΛΕΝΗ ΕΥΡΙΠΙΔΟΥ 1961 Θέατρο Επιδαύρου Α ΚΑΤΣΕΛΗ-ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ
Πάροδος ονομαζόταν το άσμα του Χορού
κατά την είσοδό του στην ορχήστρα
Ηλέκτρα, Αρχαίο Θέατρο Λάρισας.
Ο Χορός στην Πάροδο της Ελένης
Ο κομμός είναι ένα θρηνητικό τραγούδι , ένα μοιρολόγι, που
υποβάλλει και συνεπαίρνει τους θεατές. Δημιουργείται μια ατμόσφαιρα πένθους και
οδύνης.
Μετά την αποχώρηση του Τεύκρου Ελένη βιώνει ένα τρομακτικό αδιέξοδο,
πεσμένη ικέτισσα στον τάφο του Πρωτέα, σηκώνει το κεφάλι της προς τον ουρανό
και αρχίζει να τραγουδά.
Το περιεχόμενο του κομμού
Αποτελεί επανάληψη των δραματικών μοτίβων του προλόγου.
1. Είδωλο της Ελένης
2. Ματαιότητα του
πολέμου
3. Παρεμβάσεις θέων -
Μοίρα
4. Ηρωική ηθική έννοια
της τιμής
5. Αξιοπιστία θεϊκών
επεμβάσεων
Η μορφή του κομμού
α’ στροφή ( στ. 196-206)
α΄αντιστροφή (στ. 201-223)
β΄στροφή , β΄αντιστροφή (224-263)
Επωδός (στ. 264-288)τελευταίο άσμα του κομμού
ΔΙΑΛΟΓΙΚΗ ΣΚΗΝΗ (στ. 289-371),
ΑΜΟΙΒΑΙΟ (στ. 372-436)
Η ρητορική διαμαρτυρία της Ελένης/ η συναισθηματική
της κατάσταση
Άρτια
διάρθρωση: Προοίμιο
(στ. 291-303) – Μια ζωή αλλόκοτη!
Απόδειξη (στ. 303-331) – Γιατί η ζωή της είναι αλλόκοτη!
Επίλογος (στ. 332-345) – Μόνη λύτρωση η αυτοκτονία!
Ρητορικές ερωτήσεις: (στ. 291, 332, 334-335)
Αποφθεγματικές
φράσεις: (στ.
303-305, 306-309, 313, 335-337, 338, 339, 341, 344-345)
Ο θρήνος που
προηγήθηκε μαλάκωσε την ένταση της και τώρα είναι σε θέση να εκλογικεύσει τα
αίτια των συμφορών της , αλλά και να ερμηνεύσει τα συναισθήματά της. Με
ψυχραιμία ανακοινώνει την απόφασή της να αυτοκτονήσει και με ωμό ρεαλισμό
αναζητά το κατάλληλο φονικό μέσο.
Η παρέμβαση
– ο ρόλος του Χορού (στ.346-371)
Λειτουργεί
ως υποκριτής: παρεμβαίνει ως ψύχραιμος παρατηρητής βάζοντας φραγμό στα
απαισιόδοξα συναισθήματα της Ελένης. Αμφισβητεί τη γνώση που προέρχεται από
λόγια και φήμες, δείχνει ένα δρόμο εξόδου από το αδιέξοδο, προωθεί τη δράση και
συμμετέχει σ’ αυτή.
Η μετάσταση του χορού / ο ρόλος της
Με την
πρόφαση της γυναικείας αλληλεγγύης – ηθικής συμπαράστασης, οι γυναίκες του
χορού αποχωρούν μαζί με την Ελένη από την ορχήστρα, κάτι που σπάνια συμβαίνει
στα σωζόμενα έργα. Για λόγους δραματικής οικονομίας ο Χορός αφήνει κενό το
σκηνικό χώρο για να να μην πληροφορηθεί έτσι την ταυτότητα του Μενέλαου που θα
εισέλθει σε λίγο. Η σκηνή της αναγνώρισης των δύο συζύγων, κεντρικό θέμα της
τραγωδίας θα έχανε έτσι το νόημά της.
Το αμοιβαίο/ η συναισθηματική κατάσταση της Ελένης
Στ. 372-389
– οι νέοι φόβοι της Ελένης
Στ. 390-404
– ο όρκος
Στ. 405-421
– θρήνος για τους νεκρούς, θύματα της ολέθριας ομορφιάς της
Στ. 422-435
– βίοι παράλληλοι!
Η Ελένη
διστάζει να προσφύγει στη Θεονόη, αγωνιά και φοβάται μήπως επιβεβαιώσει το
θάνατο του Μενέλαου και ξεσπά σε νέο θρήνο επιβραδύνοντας την εξέλιξη του
μύθου, αλλά και ταυτόχρονα επαναφέροντας το θεατή στην πένθιμη ατμόσφαιρα του
κομμού, στο «φόβο» για την απάντηση της μάντισσας και στον «έλεο» για την
τραγική μοίρα της ηρωίδας (το αφύσικο της ύπαρξής της, η καταστροφική ομορφιά
της, θεωρείται νεκρή, ενώ δεν είναι).
Το παθητικό στοιχείο στο έργο του Ευριπίδη
- Κομμός της ηρωίδας (προωδός – α΄στροφή – επωδός )
- Η επιθυμία της να χανόταν η ομορφιά της και να γινόταν άσχημη.
- Η απόφασή της να ξεφύγει από το αδιέξοδο αυτοκτονώντας, ο όρκος να αυτοκτονήσει, αν επαληθευθούν οι πληροφορίες του Τεύκρου.
- Ο θρήνος για τις συμφορές που προκάλεσε η ολέθρια ομορφιά της.
- Οι ήρωες του Ευριπίδη, σε
αντίθεση με το προγενέστερο θέατρο, βιώνουν νέα συναισθήματα που κινούνται
από την επιθυμία απόδρασης ως την ηδονή των δακρύων. Τάσεις φυγής από τη
ζοφερή πραγματικότητα, επιθυμία να ξαναφτιάξουν αυτό τον κόσμο, να τον
ονειρευτούν διαφορετικό.
Ερωτήσεις
3. Ποιο στοιχείο θλίβει περισσότερο την Ελένη; Ποιο γνώρισμα του ήθους της προβάλλει αυτό;
4. Ποιος λόγος προκάλεσε την εμφάνιση του Χορού;
5. Ποιες πληροφορίες παίρνουμε για το Χορό;
6. Να επισημάνετε στην επωδό τους στίχους στους οποίους εκφράζεται η αντίθεση ανάμεσα στο είναι και το φαίνεσθαι.
www.cleverclass.gr
http://www.cup.gr/Previews/978-960-524-244-2-Preview.pdf
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου