Το να δημιουργείς είναι να σκέφτεσαι πιο έντονα. Ρεβερντί Π.

Σάββατο, 18 Δεκεμβρίου 2010

Μετεξεταστέοι στην ανάγνωση λογοτεχνίας!

Μετεξεταστέοι στην ανάγνωση λογοτεχνίας

πηγή:Ελευθεροτυπία
Της Κάτιας Αντωνιάδη
Μπορεί οι εραστές του γραπτού λόγου ανέκαθεν να υποστήριζαν πως «το έντυπο δεν πρόκειται να πεθάνει», δεν φαίνεται ωστόσο να ισχύει το ίδιο και για τη λογοτεχνία. Την τακτική «από μακριά κι αγαπημένοι» εφαρμόζουν οι μαθητές του Γυμνασίου απέναντι στα εξωσχολικά λογοτεχνικά έργα, αδημονώντας παράλληλα να βρεθούν μπροστά στην οθόνη του υπολογιστή και να χαθούν στις (πιθανώς πιο ελκυστικές) γειτονιές του Διαδικτύου.
Η ρήξη των δεσμών των νέων γενεών με τη λογοτεχνία επιβεβαιώνεται (δυστυχώς) πανηγυρικά από την πρόσφατη έρευνα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου σε μαθητές Γυμνασίου και τους φιλόλογους καθηγητές τους.
Τα παραπάνω, εντούτοις, δεν φαίνεται να ισχύουν στον ίδιο βαθμό και για τα δύο φύλα, αφού τα κορίτσια διατηρούν πιο σφιχτούς δεσμούς με την ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων. Επίσης, οι μαθητές περιφερειακών ηπειρωτικών σχολείων φαίνεται πως επιζητούν τη συντροφιά ενός βιβλίου, τη στιγμή που το ποσοστό αναγνωσιμότητας σε περιοχές αναμενόμενες (Ανατολική Μακεδονία και Θράκη) αλλά και... λιγότερο αναμενόμενες (νησιά του Ιονίου) βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση. [...]
«Διαβάζεις εξωσχολικά;»
«Λίγο» ή «καθόλου» (συνολικό ποσοστό 75%) ήταν οι κυρίαρχες απαντήσεις των μαθητών στην παραπάνω ερώτηση, αποτέλεσμα που καταδεικνύει τη σχέση που διατηρούν με το εξωσχολικό ανάγνωσμα. Το όποιο ενδιαφέρον για την ανάγνωση φαίνεται πως βαίνει μειούμενο από τάξη σε τάξη, για να φτάσει να πέσει έως και κατά 9 ποσοστιαίες μονάδες από την Α' στη Γ' Γυμνασίου. Οι μαθητές της Α' τάξης απάντησαν ότι διαβάζουν «πολύ» σε ποσοστό 29,67% και καθόλου κατά 12,9%. Στη Β' τάξη οι θετικές απαντήσεις αρχίζουν να μειώνονται αισθητά (οι μαθητές απαντούν «πολύ» σε ποσοστό 24,26% και «καθόλου» 17,11%) για να φτάσουν στη Γ' τάξη το 20,89%. Αυτοί οι μαθητές δίνουν την απάντηση «καθόλου» σε ποσοστό 22,6%.
Η φιλαναγνωσία των μαθητών σχετίζεται, βέβαια, όπως αναφέρουν οι ερευνητές, με την περιοχή διαμονής τους: οι μαθητές αστικών περιοχών διαβάζουν περισσότερα εξωσχολικά λογοτεχνικά βιβλία σε σχέση με τους μαθητές εργατικών (διαφορά 6%) και αγροτικών περιοχών (διαφορά 4,92%).
Γυναικεία κυριαρχία
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, τα κορίτσια απαντούν σε όλες τις ερωτήσεις πιο θετικά από τ' αγόρια, τη στιγμή που κι άλλα ερευνητικά δεδομένα επιβεβαιώνουν μια «θερμότερη» σχέση του γυναικείου πληθυσμού με τη λογοτεχνία. Τα κορίτσια δείχνουν να ενδιαφέρονται σε μεγαλύτερο βαθμό για τα εξωσχολικά λογοτεχνικά πονήματα, μιας και το ποσοστό τους που απάντησε «καθόλου» στην παραπάνω ερώτηση (σ.σ. «Διαβάζεις εξωσχολικά λογοτεχνικά βιβλία;») ανήλθε μετά βίας στο 9,05%, ενώ το αντίστοιχο των αγοριών άγγιξε το 25,26%. «Πολύ» κατά 32,94% απαντούν στην ίδια ερώτηση τα κορίτσια, ενώ τα αγόρια δίνουν αυτή την απάντηση σε ποσοστό 17,64%.
Ηπειρος, η βιβλιοφάγος
Κατά την κατανομή των δεδομένων της έρευνας ανά γεωγραφική περιοχή, φαίνεται πως το υψηλότερο ποσοστό «θετικών» απαντήσεων των μαθητών συγκεντρώνεται στην Ηπειρο. Οι μαθητές του γεωγραφικού διαμερίσματος απαντούν σε ποσοστό 28,19% ότι διαβάζουν «πολύ» εξωσχολική λογοτεχνία, με εκείνους των περιοχών της Πελοποννήσου (26,99%), της Θεσσαλίας (26,91%) και της Αττικής (26,77%) ν' ακολουθούν. Αντιθέτως, τα υψηλότερα ποσοστά «αρνητικών» απαντήσεων δίνουν -κατά σειρά- οι μαθητές των νησιών του Β. Αιγαίου (20,15%), των περιοχών της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (19,17%), των Ιόνιων νησιών (19,16%) και της Δυτικής Ελλάδας (18,86%).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου