Το να δημιουργείς είναι να σκέφτεσαι πιο έντονα. Ρεβερντί Π.

Πέμπτη, 12 Σεπτεμβρίου 2013

ΖΩΡΖ ΣΑΡΗ Και πάλι στο σχολείο...












 βιογραφικα στοιχεία






 
Εκπομπή της σειράς «ΑΝΤ’ ΑΥΤΟΥ» στην οποία η συγγραφέας ΑΛΚΗ ΖΕΗ μιλά για την επίσης συγγραφέα και ηθοποιό ΖΩΡΖ ΣΑΡΡΗ (πραγματικό όνομα ΖΩΡΖ ΣΑΡΙΒΑΞΕΒΑΝΗ).
  http://ertatschool.ert.gr/61473/ 




Και πάλι στο σχολείο...  
  
Το μυθιστόρημα της Ζωρζ Σαρή Ε. Π. (1995) αναφέρεται στη σχολική ζωή και ειδικότερα στη φιλία της με τη συμμαθήτριά της Άλκη (Ζέη), με την οποία από τότε είχαν αποφασίσει ότι θα είναι Ε[νωμένες] Π[άντα]. Στο συγκεκριμένο απόσπασμα, όλες οι συμμαθήτριες της Σχολής Θηλέων επιστρέφουν από τις καλοκαιρινές διακοπές, σχολιάζουν τις εντυπώσεις και τις εμπειρίες που έζησαν και, μέσα σε κλίμα αισιοδοξίας και χαράς, ξεκινούν τη νέα σχολική χρονιά.








Το μυθιστόρημα τοποθετείται χρονικά το 1936-1937( 4 Αυγούστου 1936, δικτατορία του Μεταξά )
Διαδραματίζεται λίγο πριν το ΄Β παγκόσμιο πόλεμο σε μια . Αναφέρεται σε μια σχολή, όπου φοιτούν έφηβες κοπέλες γεμάτες ζωντάνια.
 Παίζουν , γελάνε, κάνουν σκανταλιές, γνωρίζουν ανθρώπους, συνάπτουν γερές φιλίες οι οποίες δοκιμάζονται καθημερινά. Μέσα σε αυτό το σχολείο φοιτούν εσώκλειστες, αλλά και κορίτσια που πηγαινοέρχονται από τα σπίτια τους.

Οι μαθήτριες της τάξης: ανήκουν στην εύπορη κοινωνική τάξη (όλες πήγαν κάπου διακοπές το καλοκαίρι, φοιτούν εκείνη τη δύσκολη εποχή εσωτερικές σε ιδιωτικό σχολείο). 

Είναι όλες μία παρέα, παρόλο που διαφέρουν οι συνθήκες της ζωής της καθεμιάς.
Είναι αυθόρμητες, εκδηλώνουν τις φιλικές τους διαθέσεις, υποδέχονται φιλικά τη νέα συμμαθήτριά τους. 
Δείχνουν τον απαιτούμενο σεβασμό στην διευθύντριά τους και υποδέχονται με ενθουσιασμό την  αγαπημένη καθηγήτριά τους.
 






 
Η Ζωρζ Σαρή:  Είναι το βασικό πρόσωπο του μυθιστορήματος. Αποχαιρετά με συγκίνηση μια φίλη, το Ποζελάκι.

Αττίκ το πρώτο μισό του 20ου αιώνα και του πόσο πολύ είχανε λιώσει οι δίσκοι του πάνω στα.... i -pod της εποχής, τα γραμμόφωνα. 


Το πραγματικό του όνομα ήταν Κλέων Τριανταφύλλου και γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου το 1885. Σπούδασε στο εξωτερικό και ξεκίνησε με μεγάλη επιτυχία την καριέρα του στο Παρίσι, δίνοντας συναυλίες σε όλο το κόσμο. Τότε παίρνει και το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο με το οποίο έγινε γνωστός.  Οικογενειακά προβλήματα τον εξανάγκασαν να γυρίσει στην Αθήνα, όπου είχε μετακομίσει η οικογένεια του. Παρά τις αρχικές δυσκολίες συνεχίζει με μεγάλη επιτυχία την καριέρα του στην Ελλάδα και επιβάλλεται στους μουσικούς κύκλους της Αθήνας.  Το 1930 ανοίγει την "Μάντρα" (στην οποία η δούλευε η Ποζέλλι, η μικρή ηρωίδα της Ζωρζ Σαρρή),  ένα είδος Καφέ Σαντάνς στο οποίο ο Αττίκ (ηθοποιός, συνθέτης, τραγουδιστής, μίμος, πιανίστας, κονφερασιέ) ουσιαστικά έδινε one man show. H "Μάντρα" γρήγορα έγινε ο "ναός"  του ελαφριού τραγουδιού και επιβλήθηκε στου μουσικούς και κοινωνικούς κύκλους της Αθήνας





     

«Ακόμα ένα ποτηράκι»  από το Ποζελάκι του αποσπάσματός μας (το βίντεο προσπελάστηκε στις 02/10/2016):

Η καθηγήτρια:  Η δεσποινίς Κλάρα εμφανίζεται προσιτή και αγαπητή στις μαθήτριες. Μιλάει με οικειότητα στα κορίτσια. Αυτή η διαπροσωπική σχέση με τις μαθήτριές της είναι προχωρημένη  για εκείνη την εποχή της αυστηρότητας . Είναι αφοσιωμένη στη δουλειά της, καθώς προγραμματίζει από την αρχή της χρονιάς το μάθημά της. Έχει απαιτήσεις από τις μαθήτριές της.

  1η ενότητα :«Η τάξη γιορτάζει….. πανηγύρι».
   Πλαγιότιτλος : Η χαρούμενη ατμόσφαιρα της πρώτης μέρας στο σχολείο και η ανταλλαγή των εντυπώσεων από το καλοκαίρι. 
 2η ενότητα :«Όταν μπήκε……. γύρω τους».
   Πλαγιότιτλος : Η πρώτη σχολική ώρα και η πρώτη έκθεση.

Είδος αφήγησης: Η αφήγηση είναι γραμμική, τα γεγονότα δηλαδή διαδραματίζονται με τη χρονολογική σειρά τους. Σε κάποια σημεία του κειμένου υπάρχουν στοιχεία αναδρομικής αφήγησης (π.χ. το πρόσφατο καλοκαίρι, η ανάμνηση από την Αίγινα, η αναφορά στο περιστατικό της αντιγραφής).
Στην αφήγηση παρεμβαίνει κάποια στιγμή η Ζωρζ Σαρή για να αποχαιρετήσει μια φίλη, το «Ποζελάκι»
Σε πολλά σημεία χρησιμοποιείται ως αφηγηματικός τρόπος  ο διάλογος, που δίνει στην αφήγηση ποικιλία, ζωντάνια, παραστατικότητα και θεατρικότητα. 

Θέση αφηγήτριας: Η αφήγηση γίνεται σε γ' πρόσωπο από έναν μη δραματοποιημένο αφηγητή , που δεν συμμετέχει στην ιστορία που διηγείται (ετεροδιηγητικός). Γνωρίζει τα πάντα, ακόμα και αυτά που σκέφτονται οι ήρωες, ανήκει στον τύπο του παντογνώστη αφηγητή.( Σε ποια σημεία του κειμένου είναι φανερή αυτή η ιδιότητα;) Έχουμε αφήγηση χωρίς εστίαση( μηδενική εστίαση).   


 Γλώσσα :είναι απλή δημοτική. Χρήση ελάχιστης καθαρεύουσας (Πού ;) Ο λόγος είναι απλός και εκφραστικός.

Ύφος: Λυρικό, καθώς είναι γεμάτο από τα συναισθήματα των κοριτσιών και γλαφυρό, χάρη στα σχήματα λόγου. Επίσης ζωντανό, ζωηρό και γοργό, καθώς κυριαρχεί ο διάλογος, η πρωτοπρόσωπη αφήγηση των διακοπών της κάθε κοπέλας, η οποία δεν είναι μακροσκελής, ώστε να μην κουράζει, αλλά περιορίζεται σε σύντομες, κοφτές προτάσεις. Επιπλέον είναι ευχάριστο και νοσταλγικό καθώς χαρακτηρίζεται από την αναπόληση των καλοκαιρινών διακοπών. 

Σχήματα λόγου : χρησιμοποιούνται κυρίως μεταφορές, παρομοιώσεις, επαναλήψεις, ασύνδετο σχήμα και ωραίες εικόνες προσώπων και τοπίων.

Το μήνυμα του διηγήματος
Τα εφηβικά χρόνια είναι ανέμελα. Ανάμεσα στους μαθητές αναπτύσσονται φιλίες. Η εικόνα είναι οικεία και δεν παρουσιάζει διαφορές από τη σύγχρονη εικόνα των μαθητών σε ανάλογες περιστάσεις. Χαρούμενη ατμόσφαιρα, αγάπη και φιλία μεταξύ των κοριτσιών, συμπάθεια προς την καλή καθηγήτρια. Η σχολική ζωή βέβαια διέπεται από πιο αυστηρούς κανόνες σε σχέση με σήμερα.

Χαρακτηριστικά μυθιστορήματος εφηβικής ηλικίας

-         έχει ήρωες αγόρια ή κορίτσια στην εφηβεία
-         χαίρονται τη ζωή και την ξενοιασιά της ηλικίας τους
-         πρώτα ερωτικά σκιρτήματα
-         απομάκρυνση από παιδική αθωότητα
-         έναρξη ωρίμανσης
-         πρώτες απογοητεύσεις και δυσκολίες της ζωής
(εντοπίστε αυτά τα χαρακτηριστικά στο απόσπασμα)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου