Το να δημιουργείς είναι να σκέφτεσαι πιο έντονα. Ρεβερντί Π.

Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2024

ΕΝΟΤΗΤΑ 1 ΑΠΟ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΟΥ Σ’ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Ας ρίξουμε μια ματιά πρώτα στο σχολικό μας βιβλίο:

http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2298/Neoelliniki-Glossa_B-Gymnasiou_empl/en1_1.html

Α. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ





Β. ΤΟ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2334/Grammatiki-Neas-Ellinikis-Glossas_A-B-G-Gymnasiou_html-apli/index_D_01.html

B1 Οι μορφές του υποκειμένου


Μαθαίνω για το υποκείμενο
  • Το υποκείμενο μπορεί να είναι ουσιαστικό, αντωνυμία ή οποιαδήποτε άλλη λέξη (επίθετο, μετοχή, άκλιτη λέξη κτλ.) ή πρόταση, με άρθρο ή χωρίς άρθρο.
  • Το υποκείμενο παραλείπεται συχνά όταν είναι: α΄ ή β΄ πρόσωπο (και δε δίνεται έμφαση σε αυτό). Στο γ΄ πρόσωπο συνήθως παραλείπεται:
     όταν εννοείται εύκολα από τα συμφραζόμενα,
     όταν είναι μια γενική έννοια (π.χ. οι άνθρωποι),
     όταν μόνο ένα υποκείμενο μπορεί να εννοηθεί (π.χ. στις αρχές του 20ού αιώνα εφηύραν το τηλέφωνο, τον ασύρματο, τον κινηματογράφο, υποκείμενο: οι εφευρέτες)
     όταν το ρήμα δείχνει κάποιο φυσικό φαινόμενο.
  • Τα απρόσωπα ρήματα και οι απρόσωπες εκφράσεις έχουν ως υποκείμενο μια ολόκληρη πρόταση (με το ότι  ή με το να).
 
 
 
Δείτε τη ΘεωρίαΑσκήσεις και σχετικά βίντεο



Β2 Συμφωνία υποκειμένου – ρήματος

Μαθαίνω ότι:
  • Το ρήμα συμφωνεί με το υποκείμενό του σε πρόσωπο και αριθμό.
  • Όταν υπάρχουν περισσότερα από ένα υποκείμενα, το ρήμα μπαίνει σε πληθυντικό αριθμό και στο επικρατέστερο πρόσωπο (το α΄ είναι επικρατέστερο του β΄και το β΄ του γ΄).
 
Γ  ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΜΕ ΑΧΩΡΙΣΤΑ ΜΟΡΙΑ

Οι πρώτες μου γνώσεις για τα αχώριστα μόρια
  • Ορισμένες λέξεις που δε στέκονται μόνες τους στο λόγο, αλλά χρησιμοποιούνται για την παραγωγή λέξεων, ονομάζονται αχώριστα μόρια.

ΑΣΚΗΣΗ

Δείτε το βιντεάκι από την Εκπαιδευτική Τηλεόραση: 
Περιπέτειες στο πάρκο - Ο ξεμαλλιασμένος κλόουν-Σύνθεση με αχώριστα μόρια




 ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ

Δ1 Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου
Θυμάμαι για την παράγραφο
  • Στο βιβλίο της Α΄ τάξης μάθαμε τι είναι η παράγραφος, ποια είναι τα βασικά (δομικά) της μέρη (θεματική πρόταση, λεπτομέρειες, κατακλείδα) και με ποιους τρόπους συνδέουμε τις προτάσεις στο εσωτερικό μιας παραγράφου. Ενώ τα γνωρίζουμε όλα αυτά, διαπιστώνουμε ότι αρκετές φορές οι παράγραφοι στα κείμενά μας είναι πολύ σύντομες, παρότι το υλικό που έχουμε να αξιοποιήσουμε είναι αρκετό. Το πρόβλημα αυτό οφείλεται κυρίως στον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσουμε/παρουσιάζουμε τις λεπτομέρειες της παραγράφου





ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟ ΒΙΝΤΟ ΤΗΣ Κωνσταντίνας Σάιτ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου