Α. ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
Εμπλουτισμένο βιβλίο
Εγώ και εμείς - Οικογένεια (βίντεο, 11:30min) [πηγή: Εκπαιδευτική Τηλεόραση]
https://edutv.minedu.gov.gr/index.php/koiagogi-2/oikogeneia
- Αφού κρατήσετε σημειώσεις από το βίντεο που παρακολουθήσατε, αναφερθείτε στη προσφορά της οικογένειας.
- Αφού δημιουργήσετε ζευγάρια να υποδυθείτε τους ακόλουθους ρόλους: το ρόλο του γονιού και το ρόλο του παιδιού. Θα προετοιμάσετε ένα διάλογο πέντε λεπτών ανάμεσα στο γονιό και στο παιδί που θα έχει ως θέμα τη σύγκρουση γονιού και παιδιού για ένα θέμα που θα επιλέξετε εσείς. Ο διάλογος θα παρουσιαστεί στους συμμαθητές σας.
Κείμενο 4: Παιδικό χωριό SOS
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1608245416169569&set=gm.980099292057317&type=3
Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ: ΜΟΡΦΕΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-C109/67/540,1953/Κείμενο 2 [Η μητέρα συχνά εργάζεται]
Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες γυναίκες έχουν εισέλθει στην αγορά εργασίας ενώ παράλληλα γίνονται μητέρες και συντηρούν τις οικογένειές τους. Η εργασία της μητέρας επέφερε δραματικές αλλαγές στο οικογενειακό σύστημα, επαναπροσδιορίστηκαν όλοι οι καθιερωμένοι ρόλοι στην οικογένεια και παραδοσιακές αξίες ανατράπηκαν.
Τι άλλαξε στην οικογένεια από την εργασία της μητέρας:
- Πλέον εργάζονται και οι δύο γονείς. Η μητέρα λείπει πολλές ώρες απ’ το σπίτι
- Τις ώρες που απουσιάζει η μητέρα στη δουλειά , τα παιδιά τα αναλαμβάνει κάποια νταντά, γιαγιά ή πηγαίνουν σε βρεφονηπιακούς
- και παιδικούς σταθμούς.
- Οι ευθύνες πλέον μοιράζονται, όλα τα μέλη της οικογένειας συμμετέχουν στις δουλειές του σπιτιού, ο σύζυγος αναλαμβάνει πολλές από τις οικιακές εργασίες που παραδοσιακά θεωρούνται γυναικεία υπόθεση.
- Η μητέρα συνεισφέρει οικονομικά στο σπίτι.
- Αποποιείται παραδοσιακές συνήθειες και ρόλους π. χ κέντημα , πλέξιμο, υφαντά, περίτεχνες συνταγές και ασχολείται μόνο με τα απολύτως απαραίτητα στο σπίτι.
- Η μητέρα πλέον έχει λόγο στη διαχείριση και στις αποφάσεις του οίκου, δεν αποφασίζει μόνο ο σύζυγος.
- Υπάρχει λίγος ελεύθερος χρόνος για να ασχοληθεί με τα παιδιά της.
Αρνητικές συνέπειες από την εργασία της μητέρας:
- Τα παιδιά μένουν πολλές ώρες μόνα τους χωρίς τους γονείς. Ελλιπής διαπαιδαγώγηση των παιδιών που πολλές φορές δημιουργεί συναισθηματικά προβλήματα και αδιέξοδα. Τα παιδιά νιώθουν πολλές φορές έντονη παραμέληση και πικρία και ότι δεν βρίσκουν συμπαράσταση στα προβλήματα τους.
- Οι γονείς αδυνατούν να παρακολουθήσουν την εξέλιξη και τις συνήθειες των παιδιών τους, τις παρέες τους με αποτέλεσμα να μην μπορούν να παρέμβουν έγκαιρα σε περιπτώσεις παραβατικής συμπεριφοράς.
- Δεν υπάρχει η γυναικεία παρουσία στο σπίτι που καθορίζει με την αγάπη της και τη στοργή της το συναισθηματικό κλίμα του σπιτιού. Ψυχρό και άτονο το κλίμα στο σπίτι λόγω απουσίας της μητέρας.
- Συγκρούσεις κι εντάσεις λόγω πιεστικού τρόπου ζωής και απαιτητικών εργασιών. Η μητέρα βιώνει την ένταση της καθημερινότητας και το άγχος του βιοπορισμού και το μεταφέρει εντός σπιτιού. Εντάσεις και ανάμεσα στους συζύγους λόγω σύγχυσης των ρόλων.
- Έλλειψη ελεύθερου χρόνου, οι υποχρεώσεις πνίγουν τους γονείς, αδυναμία συναισθηματικής αποφόρτισης με συνέπεια οι γονείς να μην έχουν διάθεση να ασχοληθούν με τα παιδιά τους.
- Δεν συγκεντρώνεται η οικογένεια γύρω απ’ το οικογενειακό τραπέζι, αποξένωση , μοναξιά , συναισθηματικά κενά.
Θετικές συνέπειες από την εργασία της μητέρας:
- Η μητέρα ενισχύει οικονομικά την οικογένεια, άνοδος του βιοτικού επιπέδου της οικογένειας κάλυψη των υλικών αναγκών αλλά και δυνατότητα για επιπλέον δραστηριότητες , ταξίδια, αγορές , χόμπι λόγω της αυξημένης αγοραστικής δύναμης της οικογένειας.
- Η μητέρα αισθάνεται δραστήρια και ισορροπημένη μέσα απ’ την εργασία της κι έτσι έχει περισσότερα ψυχικά αποθέματα και γυρίζει στο σπίτι πιο χαρούμενη. Δεν αισθάνεται θύμα αλλά ότι παράλληλα με την οικογένειά της προσφέρει και στον εαυτό της.
- Τα παιδιά βλέπουν μια δραστήρια και δυναμική μητέρα που τη θεωρούν πρότυπο και δε νιώθουν ότι καταπιέζεται και γίνεται θύμα εξαιτίας τους.
- Νέες ανάγκες μετέβαλλαν την μορφή της παλαιότερης οικογένειας (π.χ. εργαζόμενη μητέρα , ανατροφή παιδιών από ξένα προς την οικογένεια κάποτε άτομα, η συντροφιά κι ο έρωτας βρίσκονται παντού, έξω όμως από την οικογένεια…)
- Περιορισμένος ο ελεύθερος χρόνος για να ασχοληθεί ο ένας με τον άλλο , αφού το κυνήγι του χρήματος και η κάλυψη των καθημερινών υποχρεώσεων γίνεται αυτοσκοπός, με άμεσο αποτέλεσμα την αποξένωση και τη μεταβολή των σπιτιών απλά σε «κέντρα διερχομένων». Δουλειά και δουλεία παράλληλα, ιδιαίτερα στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις
- Λείπει, λοιπόν, ο διάλογος και η ουσιαστική επικοινωνία των μελών. Οι σχέσεις τους κάποτε μετατρέπονται σε καθαρά οικονομική συναλλαγή.
- Η ασυνέπεια και η ανευθυνότητα κάποτε των γονιών που λειτουργούν αντιφατικά θεωρώντας το παιδί άλλοτε μικρό κι άλλοτε μεγάλο.
- Η αντίληψη των νέων ότι η οικογένεια δρα περιοριστικά και αυταρχικά τους κάνει να την βιώνουν ως θεσμό καταπίεσης επιθυμώντας να απαγκιστρωθούν από αυτήν πολύ γρήγορα.
- Ορθή εκτίμηση των αλλαγών στην οικογένεια και σωστή διαχείρισή τους.
- Επαναπροσδιορισμός της θέσης κάθε ατόμου της οικογένειας και αμοιβαία κατανόηση, ώστε να πάψει η χαλάρωση των δεσμών μεταξύ τους.
- Μεγαλύτερη υποχωρητικότητα και αλληλοσεβασμός ανεξάρτητα από φύλλο και ηλικία, ώστε μέσα σε πνεύμα ισότητας να υπάρχει ομαλή συνεργασία
- Υιοθέτηση του γόνιμου διαλόγου και διάθεση προσφοράς του ενός
για τον άλλο.
Β1 Εγκλίσεις στις ανεξάρτητες προτάσεις
- προσωπικές (οριστική, υποτακτική, προστακτική)
- απρόσωπες (απαρέμφατο, μετοχή)
1. Η οριστική:
- Β2 Οι χρόνοι του ρήματοςΧΡΟΝΟΙΠΑΡΟΝΤΙΚΟΙΠΑΡΕΛΘΟΝΤΙΚΟΙΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟΙΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΤΙΚΟΙ( μη συνοπτικοί)ΕνεστώταςΠαρατατικόςΕξακολουθητικόςΜέλλονταςΣΤΙΓΜΙΑΙΟΙ(συνοπτικοί)ΑόριστοςΣτιγμιαίοςΜέλλονταςΣΥΝΤΕΛΕΣΜΕΝΟΙΠαρακείμενοςΥπερσυντέλικοςΣυντελεσμένοςΜέλλονταςΘΕΜΑ ΤΟΥ ΡΗΜΑΤΟΣΕΝΕΣΤΩΤΙΚΟ:Με αυτό σχηματίζονται οι εξακολουθητικοί χρόνοι ( Ενεστώτας, Παρατατικός, Εξακολουθητικός Μέλλοντας).ΑΟΡΙΣΤΙΚΟ:Με αυτό σχηματίζονται οι συνοπτικοί και οι συντελεσμένοι χρόνοι (Αόριστος, Στιγμιαίος Μέλλοντας, Παρακείμενος, Υπερσυντέλικος, Συντελεσμένος Μέλλοντας).ΑΥΞΗΣΗΤα περισσότερα ρήματα που αρχίζουν από σύμφωνο, στον Παρατατικό και στον Αόριστο της Οριστικής παίρνουν ένα –ε- μπροστά από το θέμα. πχ: λύνω- έλυνα-έλυσα.Αλλά: κινώ- κινούσα- κίνησαΜερικά ρήματα παίρνουν αύξηση –η- ή –ει- αντί το –ε-.Πίνω- ήπιαΞέρω- ήξεραΒρίσκω ήβραΒλέπω-είδαΘέλω- ήθελαΛέγω- είπαΤα ρήματα που αρχίζουν από φωνήεν ή δίψηφο φωνήεν δεν παίρνουν αύξηση.ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ: Έχω-είχα Έρχομαι- ήρθα Είμαι- ήμουν.Η ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ1. Είναι συλλαβική ή φωνηεντική και τη συναντούμε στους παρελθοντικούς χρόνους των σύνθετων ρημάτων ανάμεσα στο προθετικό επίθημα ( κυρίως από αρχαίες προθέσεις )και στο θέμα του ρήματος :Ο μηχανικός επέβλεψε προσωπικά την κατεδάφιση του σπιτιού Για πόσο χρονικό διάστημα επιβλέψατε την τήρηση του προγράμματος ;Η αύξηση αυτή παραμένει , εφόσον τονίζεται.Τα πιθανά προθετικά επιθέματα είναι : αμφι - , ανα- , αντι-, από-, δια-, εισ-, εκ- (εξ-) , εν- (εμ-, εγ-, ελ- ), επι-, κατα-, μετα-, παρα-, περι-, προ-, προσ- ,συν-, ( συμ-, συγ-, συλ-, συρ-,συ- ), υπερ-, υπο- .2. Εσωτερική συλλαβική αύξηση παίρνουν τα προθήματα που λήγουν σε φωνήεν και χάνουν το τελικό φωνήεν πριν από την αύξηση : απορρίπτω – απέρριψα , επιβάλλω, επέβαλα .Εξαιρούνται τα περι- και προ- που διατηρούν το φωνήεν : περιπλέκω – περι έπλεξα3. Όμως, πολλά κοινά ρήματα ( όχι λόγια ) δεν παίρνουν αύξηση, ακόμη κι όταν τονίζεται : καταλαβαίνω – κατάλαβα.4 . Άλλα προθήματα που συνδυάζονται με ρήμα είναι : κακο-, καλο-, ξανα-, παρα-, πολυ- Με τα ξανα- και παρα- η αύξηση είναι προαιρετική : ξαναέγραψα ή ξανάγραψα, παραέφαγα ή παράφαγα ενώ με τα υπόλοιπα δεν υπάρχει : κακόμαθαΗ εσωτερική φωνηεντική αύξηση είναι υποχρεωτική στον Παρατατικό και Αόριστο του υπάρχω : υπήρχα, υπήρξαΠροσέξτε τον επόμενο πίνακα : ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙΕΝΕΣΤΩΤΑΣΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣΑΟΡΙΣΤΟΣΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣαμφέβαλααμφ έ βαλλααμφέβαλαείχα αμφιβάλειεκπέμπω (εκ+πέμπω)εξέπεμπαεξέπεμψαείχα εκπέμψειεμπνέω (εν+πνέωενέπνεα(αλλά εμπνέατε )ενέπνευσα(αλλά εμπνεύσαμε )είχα εμπνεύσειεγκρίνω εν+κρίνωενέκρινα(αλλά εγκρίναμε)ενέ κριναείχα εγκρίνεισυλλέγω (συν+λέγω)συνέλεγασυνέλεξα( αλλά συλλέξαμε )είχα συλλέξεισυρρέω (συν+ ρέω)συνέρρεασυνέρρευσα( αλλά συρρεύσαμε )είχα συρρεύσεισυλλαμβάνω( συν + λαμβάνω )συλλάμβανασυνέλαβαείχα συλλάβειαποβάλλωαπ έβαλλααπέβαλαείχα αποβάλειπεριπλέκωπεριέπλεκαπεριέπλεξαείχα περιπλέξει5. Προσοχή : η αύξηση διατηρείται μόνο στην οριστική . Στις άλλες εγκλίσεις χάνεται .Π.χ. Προστακτική : Υπόγραψε εδώ, σε παρακαλώ .Διάγραψε όσα είπαμε πριν.Απόσυρε αμέσως αυτή την ανάρτηση .Αλλά : Οριστική : Ο υπουργός υπέγραψε χθες το διάταγμα για τις συγχωνεύσεις σχολείων και διέγραψε τις προηγούμενες δηλώσεις του με τις οποίες το αρνούνταν κατηγορηματικά .Η κυβέρνηση απέσυρε το νομοσχέδιο μετά τις αντιδράσεις .
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20Nea/thema-rim-NE.htmhttp://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20Nea/auxisi-rim-NE.htmhttp://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20Nea/xronoi-rim-NE.htm
ΣΥΝΘΕΤΑΣύνθετη λέξη ονομάζεται η λέξη που σχηματίζεται από δύο άλλες λέξεις (συνθετικά).Γ1 Τα είδη των συνθέτων
Παιχνιδοθεραπεία, λoιπόν, by Α. Ζυμβραγάκης, Chrysasol και την κ. Ε. Κρητικού!
https://wordwall.net/resource/58426527
Και ασκούμαστε διαδραστικά με τον Ελληνικό Πολιτισμό:
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20nea/k/sintheta01.htm
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου