Ας ρίξουμε μια ματιά πρώτα στο Κείμενο του σχολικού βιβλίου
."Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ" είναι το πιο γνωστό ημερολογιακό κείμενο της παγκόσμιας λογοτεχνίας.
Λίγο
προτού ξεκινήσει η μεταφορά των εβραίων στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως, ο Ότο
αποφάσισε να εξαφανίσει την οικογένεια του. Για αυτόν το σκοπό δημιούργησε ένα
προσάρτημα στην αποθήκη τροφίμων στο Πρίσενγρκατς, το οποίο αποτελούνταν από
δύο διαμερίσματα εξοπλισμένα με τα κατάλληλα μέσα, για να φιλοξενήσουν δύο
οικογένειες, των Φρανκ και των Βαν Πελ-την τριμελή οικογένεια του συνεργάτη του
Ότο Φρανκ. Τις δύο οικογένειες ακολούθησε στο καταφύγιό τους και ο Ντάσελ, ένας
ηλικιωμένος εβραίος οδοντίατρος.
Μοναδικός επιζών ο Οτο παρέλαβε το ημερολόγιο
από τα χέρια των γειτόνων, Έλι Βόσεν και Μίεν Βαν Σάντεν, οι οποίοι το
περισυνέλεξαν μετά τη σύλληψη των Φρανκ. Σε αυτόν οφείλεται η αρχική έκδοση του
ημερολογίου, άλλωστε σε αυτόν οφειλόταν και η ύπαρξή του.
Ωστόσο εμμένω
σ’ αυτά γιατί ακόμη πιστεύω, παρά τα όσα συμβαίνουν γύρω μου, πως οι άνθρωποι
είναι αληθινά καλοί στην καρδιά...Μια πολύ ενδιαφέρουσα σελίδα με πλούσιο υλικό σχετικά με την ιστορία και το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ είναι:
Anne Frank House
http://www.annefrank.org/
Το σπίτι της Άννα Φράνκ
Μεταξύ άλλων εμπεριέχει υλικό στις ακόλουθες ενότητες:
Η ζωή στη Γερμανία
http://www.annefrank.org/en/Anne-Franks-History/Life-in-Germany/
Στην Ολλανδία
http://www.annefrank.org/en/Anne-Franks-History/Emigrating-to-the-Netherlands/
Δύο χρόνια στο καταφύγιο
http://www.annefrank.org/en/Anne-Franks-History/Not-outside-for-2-years/
Η σύλληψη
http://www.annefrank.org/en/Anne-Franks-History/Discovery-and-arrest/
Η επιστροφή του Otto Frank από το στρατόπεδο συγκέντρωσης
http://www.annefrank.org/en/Anne-Franks-History/Otto-returns-alone/
Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ
http://www.annefrank.org/en/Anne-Franks-History/The-diary-of-Anne-Frank/
Το ημερολόγιο: ένας εκλεκτός φίλος
http://www.annefrank.org/en/Anne-Franks-History/A-diary-as-a-best-friend/
https://e-didaskalia.blogspot.com/2018/03/blog-post_698.html
Βιογραφικά ονομάζονται τα κείμενα που
ο συγγραφέας των οποίων αφηγείται γεγονότα (ημερολόγιο, απομνημονεύματα, αυτοβιογραφίες) ή εκθέτει τα σημαντικότερα στοιχεία της δικής του ζωής.
Ημερολόγιο :
Η
συστηματική καταγραφή από έναν άνθρωπο των συναισθημάτων, των σκέψεων και των
γεγονότων της προσωπικής ζωής του ή και της δημόσιας ζωής.
Ο χαρακτήρας τους είναι προσωπικός κι έτσι η
γλώσσα του μπορεί να είναι συνθηματική και η γραφή τους υπαινικτική και
ελλειπτική.
Χαρακτηριστικό
των ημερολογίων είναι
- ο εξομολογητικός τόνος,
- η υποκειμενική ματιά,
- η αποσπασματικότητα
- η κυριαρχία του α' προσώπου.
- ο ακριβής προσδιορισμός του χρόνου συγγραφής κάθε καταχώρησης.
- ο ελάχιστος χρόνος που μεσολαβεί ανάμεσα στα συμβάντα (χρόνος των γεγονότων) και την καταγραφή τους (χρόνος της αφήγησης)
ΘΕΜΑ: Στο συγκεκριμένο απόσπασμα η Άννα με αφορμή το περιστατικό ενός ασήμαντου καβγά με την αδερφή της, καταγράφει τις σκέψεις της για τη σχέση με την αδερφή, τη μητέρα και τον πατέρα της.
Αυτό που κυρίως την προβληματίζει είναι η ασυμφωνία της με τον χαρακτήρα και τη στάση της μητέρας της, η οποία την εμποδίζει να επικοινωνήσει μαζί της.
Γενικά οι σκέψεις της γύρω από το γονεϊκό ρόλο παρουσιάζουν μια ασυνήθιστη ωριμότητα, η διάθεσή της όμως χαρακτηρίζεται από συχνές ψυχολογικές μεταπτώσεις.
Η σχέση με τον πατέρα της είναι καλύτερη, ωστόσο νιώθει ότι και από τον πατέρα δεν βρίσκει τη συναισθηματική υποστήριξη που θα περίμενε.
Νιώθει αποξενωμένη στο εσωτερικό της οικογένειάς της, διαπιστώνει ότι οι δικοί της δεν την καταλαβαίνουν και δεν της δίνουν τη σημασία που της αξίζει.
Αυτή η πικρή διαπίστωση την ωθεί να εξομολογηθεί τις σκέψεις της στο ημερολόγιό της. Το οποίο αναλαμβάνει το ρόλο ενός σιωπηρού συνομιλητή που ενθαρρύνει και στηρίζει τη μοναξιά της.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ:
1η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Αγαπητή Κίτυ… διάθεση της Μαργκότ».
2η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Δεν τις αγαπώ… με τα ελαττώματά της».
3η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Περισσότερο απ’ όλους… στα παιδιά τους».
4η ΕΝΟΤΗΤΑ: «Μερικές φορές… Δική σου, Άννα».
5η ΕΝΟΤΗΤΑ «Τελικά ... ξεχειλίζει»
ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ:
1η ΕΝΟΤΗΤΑ: Η φιλονικία της Άννας με την αδελφή της και η στάση των γονιών της.
2η ΕΝΟΤΗΤΑ: Η ανταγωνιστική σχέση ανάμεσα στις αδελφές και η σχέση του πατέρα με την Άννα.
3η ΕΝΟΤΗΤΑ: Η αντιμετώπιση της Άννας από τη μητέρα της..
4ηΕΝΟΤΗΤΑ: Οι σκέψεις της Άννας για τον εαυτό της..
5η ΕΝΟΤΗΤΑ: Το ημερολόγιο ως σιωπηρός συνομιλητής και συμπαραστάτης της Άννας.
Η Άννα είναι μια δεκατριάχρονη προ-έφηβη που νιώθει αποξενωμένη μέσα στην ίδια την οικογένειά της, πληγωμένη, μόνη και ανυπεράσπιστη («…ήμουν λυπημένη»). Βιώνει μέσα στην οικογένειά της την απόρριψη και την αδικία: «εγώ πάντα πληρώνω τα σπασμένα». Πιστεύει ότι δεν την καταλαβαίνει κανένας ούτε οι ίδιοι οι γονείς της. Επινοεί μια φανταστική φίλη, την Κίτυ, με την οποία επικοινωνεί μέσα από το ημερολόγιό της. Η Άννα διαθέτει αρκετή ωριμότητα, ώστε να προχωρά σε αυτοκριτική αλλά είναι ασταθής στη διάθεσή της (ψυχολογική αστάθεια, κυκλοθυμική). Παρουσιάζεται ζηλιάρα, πεισματάρα και εγωίστρια αλλά και πολύ έξυπνη, ειλικρινής και με ανεπτυγμένη κριτική σκέψη. Μιλώντας για τον εαυτό της η Άννα, ομολογεί τις αδυναμίες του χαρακτήρα της αλλά και την βαθιά επιθυμία της να μην της συμπεριφέρονται σαν να είναι ένα μικρό κοριτσάκι: «έχω κι εγώ λίγο δικαίωμα να με παίρνουν στα σοβαρά». Πιστεύει ότι είναι αρκετά ώριμη «δεν είμαι πια μωρό και η χαϊδεμένη μικρούλα…» και έχει σχέδια για τη ζωή της. Της λείπει όμως η ενθάρρυνση, η στήριξη από πρόσωπα που να την αγαπούν.
- Η εξομολόγηση σε ένα ημερολόγιο δείχνει την επιθυμία του εφήβου για επικοινωνία.
- Τραγική ειρωνεία αποτελεί η βεβαίωσή της ότι κανείς άλλος δε θα το διαβάσει.
- Μέσα από τη γραφή του ημερολογίου και κυρίως από το συγκεκριμένο απόσπασμα διαφαίνεται μία απίστευτη ωριμότητα της Άννας – καταγράφει τα συναισθήματά της για τους γονείς της à αποκαλύπτεται ο τραυματισμένος ψυχικός της κόσμος
Το ημερολόγιο της Άννα Φρανκ




Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου